Drankautomaat Dripl is hervulbaar en dus ecologisch verantwoord

Met de verpakkingsvrije drankautomaat van Dripl kunt u een drinkfles of glas vullen met een gezonde frisdrank, zoals gember-limonade of ijsthee. “We zijn klaar om de drankindustrie op de ouderwetse manier wakker te schudden,” zegt mede-oprichter Colin Deblonde. Is dit het begin van een kleine revolutie in de limonademarkt?

In de zomer van 2019 staan Colin Deblonde (22) en Lucas Moreau (22) voor een oude drankautomaat in het Centraal Station van Antwerpen naar een vers flesje icethea te kijken. Met een drinkfles in hun handen realiseren ze zich de absurditeit van het kopen van een drankje in plastic flessen of blikjes wanneer een drinkfles overal met water kan worden gevuld

Uit onderzoek blijkt dat de stapel van 1,3 miljard verpakkingen per dag veel water bevat, aangezien frisdrank voor 80% uit water bestaat. Bovendien zijn de meeste van deze suikerhoudende dranken bijzonder ongezond.

Een jaar later werd, gesteund door de medeoprichters Lukas Marivoet (21) en Mathijs Vanacker (23), Dripl, een “hervulbaarof refillutionair” frisdrankenmerk, geboren. De Dripl refill point is een kleine limonadefabriek die ter plaatse limonade maakt van gefilterd leidingwater en een smaakconcentraat. Het biedt vier verschillende smaken of gewoon spuitwater. Dripl refill point omvat laag gezoete en natuurlijke frisdranken zoals gemberclimonade en ijsthee. Plaats uw glas of drinkfles, kies uw favoriete smaak en tik op het volume dat u wilt.

Met zijn slimme technologie maakt het Dripl refill point deel uit van de volgende generatie verkoopautomaten. Medeoprichter Colin Deblonde zegt: “We verzamelen alle verkoopgegevens tot de laatste druppel. We kunnen de status van elk bijvulpunt op elk moment in real time controleren.” Het softwareplatform, dat door Dripl zelf ontwikkeld werd stuurt automatisch een melding wanneer een smaakcapsule moet worden vervangen.

Kleine limonadefabriek

Met de kleine frisdrankfabrieken introduceert het Dripl team een nieuwe manier van limonade consumeren “Met Frisdrankautomaat 2.0 en een eerste financieringsronde zijn we klaar om deze industrie opnieuw uit te vinden. Deze markt is nu een duopolie waar de twee reuzen een vastgeroeste visie hebben”, legt Colin Deblonde uit. “We hebben een volledig innovatief concept nodig dat inspeelt op wat de eindconsument echt wil: gezonde, lekkere limonade met een zo laag mogelijke impact op het klimaat.

“We combineren enkele van de heersende consumententrends: gezonder leven, veranderende smaakvoorkeuren, ecologisch bewustzijn en gebruiksgemak. Dit betekent dat we zowel een food-, hardware- en softwarestart-up in één zijn. Dat maakt het nog moeilijker, maar het is ook geweldig als de stukjes van de puzzel in elkaar passen”, zegt Colin Deblonde.

Tien keer

Tegen eind 2020 heeft Dripl tien toestellen actief. De start-up is na een jaarintensief marktonderzoek, ontwikkeling en testen, klaar om op te schalen. Het team wordt ondersteund door België’s grootste start-up accelerator, Start it @KBC. Dripl richt zicht in eerste instantie vooral op bedrijven.

“Werkgevers willen een gezond en lekker alternatief voor traditionele frisdranken op de werkplek”, zegt Colin Deblonde. “Met een goed aangepast product, nieuwe smaken en vers geld zijn we klaar voor de volgende fase. In 2021 willen we het aantal machines vertienvoudigen tot 100 machines. Daarna hebben we onze zinnen gezet op gans Europa.

This post is also available in: nlNederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*