Dole’s zero waste doelstelling wordt realiteit; de ananasbladeren hergebruikt voor lifestyle-producten

Dole Sunshine Company werkt samen met Pineapple Anam om afval van zijn ananasverwerkingsfabriek om te zetten in een natuurlijk textiel dat duurzaam design bevordert, en versterkt zo zijn engagement om zijn doelstelling van nul fruitafval tegen 2025 te bereiken

Dole Sunshine Company kondigde vandaag haar samenwerking aan met Pineapple Anam, het in Londen gevestigde bedrijf achter Piñatex®, een innovatief, veganistisch en natuurlijk lederen alternatief gemaakt van duurzaam gewonnen vezels van ananasbladeren. Door het verzamelen en extraheren van ananasbladvezels op haar boerderijen in de Filippijnen, een van ’s werelds grootste ananasplantages, zet Dole een nieuwe stap in de richting van het nakomen van haar belofte om tegen 2025 geen fruitafval meer te hebben en bij te dragen aan het creëren van een wereld waarin duurzame grondstofalternatieven steeds belangrijker worden nu wereldwijde lifestyle-merken op zoek zijn naar alternatieve oplossingen.

Dole Packaged Foods, LLC, een dochteronderneming van Dole International Holdings, is een leider op het gebied van de inkoop, verwerking, distributie en marketing van fruitproducten en gezonde snacks over de hele wereld. Dole brengt een volledig assortiment fruitproducten in blik, potten, bekers, diepvries- en gedroogde producten op de markt en is een vernieuwer op het gebied van nieuwe vormen van verpakking en verwerking van fruit en groenten. Voor meer informatie kunt u terecht op Dole.com.

Beloftes en doelstellingen

Dole, dat zijn zesdelige belofte in juni 2020 lanceerde, zet zich in voor een onmiddellijke en blijvende impact op voedselverspilling, het uitbannen van geraffineerde suiker en op fossiele brandstoffen gebaseerde plastic verpakkingen en het verbeteren van de toegang tot voeding wereldwijd. Naast het partnerschap met Ananas Anam werkt Dole aan een meer circulaire economie en nieuwe verpakkingsoplossingen voor haar producten om niet alleen voedselverspilling te verminderen, maar ook het gebruik van kunststoffen in het algemeen.
“Bij Dole zijn we ervan overtuigd dat ons doel, en dus onze belofte, moet doorklinken in alles wat we doen om deze mondiale uitdagingen met kracht aan te pakken. Het bestrijden van voedselverspilling is een topprioriteit voor ons, omdat het op vele manieren verbonden is met ons bedrijf en ons leven,” zei Pier-Luigi Sigismondi, wereldwijd president van Dole Sunshine Company. Om echte oplossingen en echte systemische verandering te creëren om dit probleem aan te pakken, moeten we volgens mij ons doel combineren met creativiteit, innovatie en technologie. Gecombineerd met het gebruik van deze innovatie door wereldwijde lifestyle-merken, blaast onze samenwerking met Ananas Anam deze convergentie echt nieuw leven in”.

Piñatex®-oplossing

Als onderdeel van het partnerschap wordt de Piñatex®-oplossing van Ananas Anam gemaakt van ananasbladeren die door Dole worden geoogst en die, wanneer ze gedroogd en verwerkt zijn, een non-woven gaas vormen dat als basis voor het duurzame materiaal kan worden gebruikt. Het gebruik van ananasbladvezels biedt ook de mogelijkheid om een schaalbare bedrijfssector op te bouwen die de ontwikkeling van landbouwgemeenschappen ondersteunt en het leven van kleinschalige producenten en coöperaties verbetert. Om de videopresentatie van het partnerschap te zien, klik hier.

“Bij Ananas Anam willen we de uitdagingen van onze tijd aangaan door innovatieve producten te ontwikkelen waarvan het commerciële succes nauw verbonden is met en bevorderlijk is voor de sociale, ecologische en culturele ontwikkeling. Door diepe banden te smeden met de mensen met wie we samenwerken, creëren we ecosystemen die nauw met elkaar verbonden zijn en samen evolueren in perfecte symbiose om positieve verandering in de wereld teweeg te brengen,” zegt Carmen Hijosa, oprichter en chief creative and innovation officer van Pineapple Anam.


“Dankzij ons partnerschap met Dole zal onze entiteit in de Filippijnen toegang krijgen tot een veel grotere hoeveelheid vezels van ananasbladeren om te voldoen aan de steeds toenemende vraag naar de Piñatex®-oplossing, niet alleen in de modesector, maar ook in de sector van de bekleding en de auto-industrie. Door nauw samen te werken met de teams van Dole ter plaatse kunnen we op grotere schaal een positieve sociale impact hebben binnen de landbouwgemeenschappen en onze ecologische voetafdruk voortdurend verkleinen door afvalverwerking op grotere schaal te valoriseren,” aldus Melanie Broye-Engelkes, CEO van Pineapple Anam.


De Piñatex®-oplossing werd gebruikt door wereldwijde lifestyle-merken zoals Nike, Hugo Boss, H&M, Paul Smith, en door het Hilton Hotel London Bankside bij de creatie van ’s werelds eerste veganistische suite.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*