Délifrance in Nivelles wil dichter bij haar klanten staan

Het diepvriesbrood- en banketbakkerijbedrijf Délifrance is sinds 1983 actief in Frankrijk. De enige Belgische afdeling ligt in Nivelles,Waals-Brabant

Waarschijnlijk heeft u al veel van de creaties van deze groep geproefd. Délifrance is een van de bedrijven die gespecialiseerd is in het ontwerpen van gebak, warme snacks en ambachtelijk zuurdesem of Italiaans brood.

Hun bijzonderheid: deze producten worden ingevroren en rechtstreeks in de verkooppunten afgebakken. Délifrance Belgium is een van de divisies van de groep Délifrance – die deel uitmaakt van Vivescia, een Franse landbouw- en agrovoedingscoöperatie – die, niet verrassend, in Frankrijk is gevestigd.

Gil Dumarey aan het roer….

België is een Benelux-entiteit. Dit betekent dat zij alle activiteiten van het land en Luxemburg beheert vanuit Waals-Brabant en meer bepaald vanuit Nijvel.

En de activiteiten van Nederland gebeuren vanuit een kantoor in Nederland.

De Benelux: dat zijn een heleboel verschillende culturen om te beheren. Om je weg te vinden, moest je een man inhuren die die uitgebreide taak aankan.

Deze persoon is Gil Dumarey, de algemeen directeur van Délifrance Belgium. Hij is in 2014 in dienst getreden bij het bedrijf en kreeg in 2017 het management van Nederland: “Ik deel mijn tijd tussen de twee bedrijven. Ik breng hier 70% van mijn werkzame leven door en 30% in Nederland”, zegt hij. Gil Demarey studeerde graag. Hij volgde economie, gespecialiseerd in human resources, behaalde zijn master en daarna een diploma in marketing aan ICHEC en in financiën aan de Vlerick Business School. Vaardigheden die perfect aansluiten bij de verwachtingen van de Délifrrance.

Délifrance Belgium is de eerste divisie die buiten Frankrijk is opgericht

“Destijds hadden we een productiefabriek, maar die hebben we in 2014 gesloten. Het was te klein en om concurrerend te zijn. Je hebt lijnen nodig die grote volumes produceren….”, zegt Gil Dumarey. Tegenwoordig zijn de fabrieken in het buitenland gevestigd. Er zijn er enkele in Frankrijk, Thailand, China, Engeland en Duitsland en de distributiegebieden zijn nog talrijker: “Onze producten worden over de hele wereld verdeeld”, aldus de directeur.

“De Franse bakkerij is een enorm exportproduct. In Azië wordt het nog steeds beschouwd als een luxe. Een luxe die de kassa’s van het bedrijf verrijkt. De omzet van Délifrance bedraagt 700 miljoen euro per jaar. “De Benelux is de vijfde divisie van de groep. We maken ongeveer 60 miljoen euro per jaar en dit cijfer groeit,” voegt Gil Dumarey eraan toe.

Een menselijke samenleving

Op dit moment gaat het goed met Délifrance. Maar daar houden de ambities van de groep niet op: “Vandaag de dag maakt iedereen goede producten. We willen specialisten zijn”, zegt Gil Dumarey. “We willen de nummer één in Europa zijn in gebak… Als we blinde tests met onze klanten doen, staan we duidelijk in de top 2 of 3,” voegt hij eraan toe.

Délifrance is ook van plan om marktleider te worden met zijn ambachtelijke broden, “vooral met zuurdesembrood (redactionele noot: gistvrij)”, bevestigt de CEO. Om deze doelstellingen te bereiken, vertrouwt Gil Dumarey erop dat alle medewerkers volledig vertrouwd zijn met de producten, van de samenstelling tot de productie ervan.

Maar dat is nog niet alles. Verkopers moeten zich volgens hem niet als zodanig presenteren: “Ons doel is om de klant te ondersteunen. We moeten weten wie onze consument is, zodat we hem op elk moment van de dag alles kunnen bieden wat hij nodig heeft. Wij zijn eerder consultants dan verkopers die hun producten aanbieden om winst te maken. De belangrijkste doelstelling van het bedrijf is het bieden van een uitzonderlijke consumentenervaring: “De klant moet schitteren,” voegt Gil Dumarey toe.

Om het personeel zoveel mogelijk te verenigen, organiseert Délifrance verschillende themadagen. Een daarvan is de Télévie Run: “Dit is een loopwedstrijd voor de Télévie die voor de derde keer wordt georganiseerd. Het staat open voor iedereen. Zowel voor werknemers als voor elke gemiddelde persoon”. Het evenement vindt plaats op 10 mei. Na de race organiseert het bedrijf een klein samenkomst met drank en een proeverij. En zo leert iedereen elkaar ook beter kennen!

Een academie in de kelder


Bij Délifrance maken we geen grapjes over eten. Of het nu gaat om smaak of presentatie: “We hebben 130 franchises in de Benelux”, informeert de directeur. En om ervoor te zorgen dat alles in elk van de restaurants precies hetzelfde is, heeft het hoofdkantoor zijn “academie” in de kelder van het gebouw geopend: “Het is daar dat onze verkopers de regels van hygiëne leren kennen en trainen om te brood te snijden, klanten te verwelkomen, te verkopen, ……

Het is het hart van het gebouw, de plek waar we al onze producten presenteren”, legt Gil Dumarey uit. Buiten deze leersessies om zijn de medewerkers relatief autonoom: “Onze teams worden gevraagd om “intrapreneurs” te zijn. Met andere woorden, iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen functie. Iedereen neemt initiatieven en als ze falen, maakt het niet uit. Ook al zijn er procedures te volgen, we willen geen hiërarchische structuur. We willen dat iedereen het gevoel heeft dat ze hun eigen bedrijf leiden, als een kleine KMO.

Vertaald met www.DeepL.com

bron: L’Echo

This post is also available in: Nederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*