De wedstrijd “Gekozen product van het jaar” en “Gekozen merk van het jaar ” onthult de 70 winnaars voor 2023

In de wedstrijden “Gekozen product van het jaar” en “Huismerk van het jaar” hebben meer dan 10.000 Belgische consumenten tal van innovatieve producten getest en beoordeeld, waarbij 60 producten werden gekozen vanwege hun innovatieve en aantrekkelijke kwaliteiten. Bij de wedstrijd “Gekozen Merk van het Jaar” werden ook nog eens 10 prijzen bekendgemaakt voor 2023.

De studie werd uitgevoerd door het onafhankelijke onderzoeksinstituut NielsenIQ, dat de resultaten integreerde van real-life consumententests uitgevoerd door de consumer insights provider treetz. Nationale merken en huismerken behoorden tot de 60 producten die opvielen en werden beloond voor hun innovaties. De winnaars van de wedstrijd mogen het waardevolle logo gedurende 2023 op hun producten, verpakkingen en communicatie aanbrengen om de steun van de consument voor hun productinnovaties aan te tonen. De ervaring leert dat wanneer het logo maximaal wordt benut en zichtbaar is, de verkoop van producten tot 25% stijgt en het aantal kopers gemiddeld met 260% toeneemt.

Al 37 jaar steunt de wedstrijd “Gekozen product van het jaar” innovatie en laat de consument kennismaken met nieuwe en innovatieve producten. In deze tijden van veranderende handel, harde onderhandelingen en stijgende grondstofprijzen hebben merken en detailhandelaren doeltreffende middelen nodig om de consument te overtuigen. Tientallen merken, distributeurs en detailhandelaren hebben hun producten voor de wedstrijd ingediend. Alleen consumenten beoordelen de deelnemende producten via een perceptieonderzoek onder gemiddeld 500 consumenten die tot de specifieke doelgroep behoren en daadwerkelijke of potentiële consumenten van het product zijn.

Beoordeling

Zij beoordelen de producten onder meer op hun innovatieve/nieuwe karakter, mate van aantrekkelijkheid, tevredenheid en koopintentie. Innovaties kunnen betrekking hebben op het product zelf, het recept, de productiemethode of de verpakking. De aanpak is alomvattend en integreert alle variabelen van de marketingmix. Het tevredenheidsonderzoek over het gebruik van het product wordt uitgevoerd door het product in een echte consumptiesituatie te testen, vanaf de aankoop tot aan de woning via het verkooppunt. Dit gebeurt met ten minste 120 huishoudens die het product kopen, het thuis testen, het beoordelen en worden terugbetaald zodra de volledige productbeoordeling is gevalideerd, dankzij een toepassing die de consumenten naar het verkooppunt leidt.

Gekozen producten: alle merken

zie link

Huismerken

zie link

Gekozen merk van het jaar

De prijzen “Gekozen Merk van het Jaar” zijn bekendgemaakt voor 2023 en de winnaars zijn AG Verzekeringen, Century 21, Willems Verandabouw, Carrefour, Sensodyne, Sheba, Bosch, Vaillant, Facq en Sleepy. Deze merken zullen het hele jaar door het logo van de award op hun communicatie kunnen tonen, en als ze ook de prijs “Gekozen product van het jaar” winnen, kunnen ze de logo’s combineren.

Het vertrouwen van de consument in een merk is cruciaal om trouw te blijven aan zijn producten of diensten, en dit vertrouwen is gekoppeld aan het vermogen van het merk om de toekomst aan te pakken en de consument een meer evenwichtige en duurzame wereld te bieden. Daarom is deze wedstrijd van grote waarde voor merken.

Het “Gekozen Product van het Jaar” werd in 1987 opgericht als een Frans initiatief en wordt nu sinds 2016 beheerd door POY GROUP N.V. en haar dochterondernemingen vanuit Brussel. De organisatie is actief in meer dan 40 landen en vertegenwoordigt miljarden consumenten, waardoor het talrijke inzichten kan verzamelen over innovatie en consumptie in verschillende landen en culturen.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*