De voedingssector vernieuwt zijn Belgisch engagement inzake kinderreclame

sc EMG = Evolution Media Group

De Belgian Pledge is een initiatief van de Belgische voedingssector, waarbij 52 voedingsbedrijven, kleinhandelaars, restaurantketens en cateraars zich er vrijwillig toe verbinden hun marketing te beperken voor kinderen onder de 12 jaar en aan strenge criteria te onderwerpen. Met het Belgische engagement 3.0 leggen ze de lat nu (nog) hoger.

De voedingssector vernieuwt zijn Belgisch engagement inzake kinderreclame

Fevia, Comeos en UBA lanceren de Belgia Pledge 3.0 “Het is een hernieuwd engagement voor strengere criteria voor kinderreclame, een uitbreiding naar online influencers, en een test met een klachtensysteem”, zeggen ze. “We willen op eigen initiatief vooruitgang boeken en laten zien dat we een verantwoordelijke partner zijn in de zoektocht naar gezondere voedingskeuzes.

Lancering in 2012

Aangezien kinderen jonger dan 12 jaar nog steeds niet kritisch genoeg zijn op vlak van reclame en marketing, hebben Fevia, Comeos en UBA in 2012 het vrijwillige initiatief Belgia Pledge gelanceerd. “De aanvankelijke beloften betroffen reclames op televisie, op scholen en op bedrijfswebsites.” “In juni 2017 werden negen extra kanalen toegevoegd, waaronder bedrijfsprofielen op platforms zoals Facebook en YouTube, interactieve games en mobiele en sms-marketing.

Op die manier speelt onze zelfregulering sneller in op de veranderingen in de maatschappij dan de wetgeving en zorgt ze in de praktijk voor een verantwoorde marketing naar de jongeren toe.
Bart Buysse – CEO van Fevia

De overgrote meerderheid van de bedrijven die voeding en -dranken voor baby’s en kinderen op de markt brengen, hebben de Belgian Pledge ondertekend. “Uit de monitoringrapporten op www.belgianpledge.be blijkt dat deze leden van het Belgische engagement hun verplichtingen zeer goed naleven”, zegt Nicolas Courant, woordvoerder van Fevia. “Met versie 3.0 van de Belgische belofte zijn we nu een stap vooruit.

Belgian Pledge volgt de trends

“Toen we in 2012 het Belgische compromis lanceerden, was Facebook in de mode, gevolgd door Instagram, en vandaag zitten jongeren massaal op TikTok”, zegt Bart Buysse, CEO van Fevia. “Het gebruik van sociale netwerken door jongeren ontwikkelt zich snel en tegelijkertijd evolueert het Belgische engagement. Onze zelfregulering vordert dus sneller dan de wetgeving zou kunnen en zorgt in de praktijk voor een verantwoorde marketing naar de jongeren toe.

Partner

“Gezond eten is een van de hoekstenen van een goede gezondheid”, zegt Frank Vandenbroucke, minister van Volksgezondheid. “Het is belangrijk om zoveel mogelijk met verse producten te koken en kinderen al op jonge leeftijd kennis te laten maken met gezonde voeding. Ik ben blij dat de voedingsindustrie met ons meedenkt en initiatieven neemt voor verantwoorde marketing voor kinderen onder de 12 jaar. We hebben nog een lange weg te gaan, maar het is bemoedigend om een partner te vinden in onze zoektocht naar een gezondere en meer evenwichtige voeding voor al onze kinderen.

Wil je meer weten? Klik hier voor meer informatie.

Belgian Pledge

Bron: VILT

This post is also available in: nlNederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*