De vijf nieuwste trends in levensmiddelenverpakkingen

Tijdens de coronacrisis waren ondernemers genoodzaakt om op zoek te gaan naar creatieve oplossingen. De meeste horecabedrijven begonnen met het bezorgen van hun maaltijden. Thuisbezorgd.nl bezorgde sinds het coronavirus zelfs 79% meer bestellingen dan een jaar eerder. Consumenten kunnen er nu ook uit veel meer verschillende soorten maaltijden kiezen. Naast snackbars bieden ook bijvoorbeeld sterrenrestaurants, bakkerijen en koffiezaakjes aan om de maaltijden thuis af te leveren. Maar hoe onderscheid je jezelf nog als voedingsproducent tussen dit enorme aanbod aan bezorgers?

Levensmiddelenverpakkingen zijn een belangrijk onderdeel van het totale productconcept. Naast de voorwaarden aan voedselverpakkingen zoals de bescherming en de hygiëne van het voedsel en het behouden van warmte en versheid, kun je jezelf als horecabedrijf echt onderscheiden met jouw levensmiddelenverpakkingen. Met de juiste verpakking worden de producten snel herkend en bouw je aan jouw merkidentiteit. In dit artikel zetten we vijf trends in levensmiddelenverpakkingen voor je uit.

1) Duurzame verpakkingen

Duurzaamheid is eigenlijk niet eens een trend te noemen, want deze ‘hype’ zal zeker niet meer overvliegen. In het Europees verpakkingsconvenant is vastgelegd dat het gebruik van plastic verpakkingsmateriaal beperkt moet worden en hergebruik gestimuleerd. Zoek het voor het materiaal van je verpakkingen dus vooral in de verpakkingen van de toekomst, zoals composteerbaar karton, gerecycled papier en skinverpakkingen.

2) Kunstzinnige verpakkingen

Als eten mooi gepresenteerd is, smaakt het ook beter. Onderscheid jezelf door echt aandacht te besteden aan het design van jouw verpakkingen. Druk er mooie bekende kunstwerken op af of werk samen met een illustrator voor tekeningen of stripjes. Waar veel restaurants dezelfde standaard verpakkingen gebruiken, kun je opvallen door het verpakken van levensmiddelen in een eigen gepersonaliseerd design. De frietjes bij de maaltijd hoeven niet altijd in zo’n standaard frietzak, wat dacht je van een vrolijk doosje met handgreep, een puntzak of een soort popcornbeker? Denk outside the box.

3) Fotogenieke verpakkingen

Maaltijden die eruit zien om op te eten, zijn ook goed deelbaar op sociale media. Een aantal influencers, die een foto posten op Instagram met de locatie erbij spoort al snel veel meer mensen aan om eens een kijkje te nemen op jouw menukaart. Een doosje macarons met een mooie strik eromheen, een kaneelbroodje in een vintage zakje waardoor het net lijkt alsof je het in een boulangerie in Parijs hebt gekocht of een borreldoos inclusief borrelplank, kaasmessen en een flesje wijn. Ook gelijk leuk om cadeau te geven!

4) Moderne verpakkingen

Het wordt steeds belangrijker om transparant te zijn over de voedingswaarde en de samenstelling van het product, maar al die informatie neemt veel ruimte in en zorgt nou niet bepaald voor een spannend design. Werk anders eens met een QR-code, die de klant naar jouw website stuurt en waar alle informatie te vinden is (en misschien ook wel een kortingscode voor de volgende keer?).

5) Campagnes op verpakkingen

Wie zegt dat een campagne zich alleen op sociale media of op posters bij bushaltes kan afspelen? Gebruik de verpakking van je product om campagne te voeren. Zeer geslaagde voorbeelden zijn de campagnes van Coca-Cola met namen op hun flesjes, chocoladerepen van Tony’s waarbij je zelf je wikkel kunt ontwerpen of een roodgekleurde tas met de tekst ‘deze tas is groen’, wijzend op de duurzaamheid van het bedrijf. Denk hierbij goed na over waar jouw bedrijf voor staat en welke boodschap je uit zou willen dragen. Hoe kun je dit optimaal doorzetten in het design van jouw verpakkingen?

Heb je de smaak eenmaal te pakken? Probeer zelf altijd jouw verpakking even uit, is het wel fijn om uit deze verpakkingssoort te eten? Vraag bovendien de mensen om je heen ook eens wat het design bij ze oproept.

This post is also available in: Nederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*