De nieuwste trends in fastfood bij burgers , drinks, pasta…

Volgens sommige mensen die denken over een glazen bol te beschikken, zal de fastfoodsector dit jaar een groei kennen maar niet zo sterk als de voorbije twee jaar. Vraag is hoe breed die helderziende economen of onderzoeksbureaus de fastfoodsector zien. Frituren, hamburgertenten, broodjeszaken, alle take-away’s, pizzeria’s, bars? Wie het weet mag het ons komen zeggen. Een dagschotel in 20 minuten naar binnen werken lijkt ons ook fastfood.

Meelopen of stilstaan

Er staan veel glazen bollen op de tafels van de trendwachters. Als we ZE mogen geloven dan sluit best iedere frituur-snackbar of ander fastfoodzaak een periode zijn deuren om het aanbod en de kaart aan te passen. Tenzij noch de ondernemer, noch de klant zo trendgevoelig zijn, is het misschien toch beter nog wat open blijven. De onvermijdbare trends zijn in enkele woorden samen te vatten: duurzaamheid, gezondheid, veggie en vega, local, smaakvol en originaliteit. Wie deze slagwoorden te flets vindt, kan gaan voor gefrituurde lasagne, notenboter, kardemon of seacuterie.

Veggie vega

Vegetarisch is écht het woord voor 2020. De vleesvervangers worden steeds beter. Ieder snackmerk zet volop in op de ontwikkeling van plantaardige vervangers van hun bekende snacks. Van vegan kroketten (een onuitputtelijk aanbod) tot en met vegetarische knakworst: het komt eraan of is er al. Ook grote ketens hebben de stap gemaakt, zoals Burger King met de Rebel Whopper en KFC die een test heeft gedaan met een vega burger. Volgens velen worden vegetarisch en vegan in 2020 meer mainstream, dankzij het groeiende bewustzijn aangewakkerd door de media.

Geen vaste waarden

De traditionele burger, hotdog en zelfs de shoarma (pita) zouden op de terugweg zijn. In het geval van de burger wordt die vervangen door pulled beef, pork of chicken. Geen ronde schijven dus meer, en al zeker niet uit het frituurvet, maar fijn, op lage temperatuur lang gegaard vlees. Voor sommigen moeilijk klaar te maken maar geen paniek, ook burgers worden niet alleen in huis gemaakt dus staan verschillende fabrikanten klaar met kant en klaar pulled vlees, al of niet gemarineerd. Er zijn ook vegetarische afgeleiden beschikbaar. Het vaak kleffe pitabroodje met te veel knoflooksaus wordt vanaf heden gevuld met shoarma van knolselderij, broccoli of pastinaak. Het liefst van de landbouwer om de hoek. Vergeet ook de traditionele hotdog. Hip wordt het met een kalkoen-hotdog in een jasje van rösti-aardappel. Uit Taiwan komt de bao bun, gestoomde rijstmeelbroodjes met gerookt en gepekeld rundvlees, ook wel bekend als pastrami, afgewerkt met ingelegde komkommers met hoisinsaus. Het buikspek is krokant en pittig, terwijl het broodje zacht en lichtzoet is. Een Engelse muffin met een plantaardige worst met een ei en veggie kaas moet dan weer de veganisten naar de voormalige hotdog doen lonken. 

Drinks

Huisgemaakte Kefir is er al lang, maar ongekende sappen en dranken kunnen de gezondheidskaart aanvullen. Selderijsap lijkt aan een opmars bezig net als het nieuwe kokoswater. Hydraterend, gezond en ook nog goed voor de huid. Maar ook andere shots (zoals ze genoemd worden) moeten op de kaart: vers getrokken gemberwater voorkomt ontstekingen terwijl kurkuma water bestaande spierpijnen en ontstekingen zou zuiveren en wegnemen. Fruitige smaken in dranken veranderen in het exotische. Ongebruikelijke smaken zoals yuzu, lychee, bloedsinaasappel, stekelige peer, calamansi en Japanse pruim verdringen de frambozen, perzik of bosbessen smaak.

Voor kleinere, zeg maar huiskamereetgelegenheden was het al een kleine moeite om met een kant en klaar pakket in de eigen bierconsumptie te voorzien. Maar er zijn ook recepten voor alcoholvrij gemberbier. Vanaf 2020 komen daar ook andere dranken bij en dat niet altijd alleen in beperkte oplage. Zo is er op de markt een Make your own Wine Kit waarmee je in enkele weken 20 liter chateau maison maakt. Of het smaakt of rendabel is konden we nog niet uittesten maar het staat wel mooi op de kaart.

Pasta & Pizza

Als chefs zoals Sergio Herman in zijn nieuw Antwerps restaurant Le Pristine van ongenaakbare  traditionele Italiaanse klassiekers een Zeeuwse variant mag maken, dan zijn er geen grenzen meer. Bij de meeneempasta zijn om praktische redenen de lange spaghetti linten al lang vervangen door kortere versies zoals penne. Maar nu komt daar de gevulde pasta al la raviola bij. Die vulling vervangt dan meteen ook de ingrediënten in de saus. Pasta gevuld met kaas behoeft alleen nog maar witte saus, en gevuld met ragout alleen nog maar tomatensaus. En er is de mogelijkheid om combinaties te maken. Voor wie tradities helemaal overboord wil gooien, zijn er nu ook te frituren pasta’s. Van lasagne over cannelloni langs de voornoemde ravioli. En ja: de toppings vanop de friet kunnen ook hier gebruikt worden. Wie er nog aan denkt met de nodige show zijn eigen pizzadeeg te kneden kan zijn naam helemaal in de culinaire geschiedenisboeken schrijven. Eén pizzadeeg koop je kant en klaar in en twee pizzadeeg bestaat uit bloemkool, want pizzadeeg is nu van aardpeer, bloemkool of wortel. Andere meelsoorten zijn: bananenmeel, kikkererwtenmeel, Tigernut bloem, kokosmeel of notenmeel. In Japan maken pizzaliefhebbers kennis met de ‘verrassingspizza’. Rond Halloween is in het Aziatische land de Roulette Pizza bedacht, een pizza waarbij één pizzapunt is bereid met superhete jolokiasaus. Deze is gemaakt van een van de heetste pepers ter wereld, de joloki chili. Eén eter is de klos, de rest lacht zich rot. Een pizza wordt ook niet meer verpakt in een vierkante doos want het product is tenslotte….rond. Maar de verpakking moet wel afbreekbaar zijn.

Seacuterie

Ook voor wat uit de zee komt zijn er trends. De borrelplank met worst en kaasblokjes lijkt verleden tijd. Seacuterie komt in de plaats. Een aperitief met een plank vol sashimi van octopus, krabbenpoten en kreeftenworst. Nieuw en populair is de combinatie van verse vis met tropisch fruit. Voorbeelden zijn garnalentacos met ananas-chutney, en gebakken vis met pinda-kokossaus. Kruiden als kardamom, citroengras en saffraan zorgen voor het smaakpalet. Zalm, tarbot en kabeljauw krijgen in 2020 harde(r) concurrentie van zeekat, griet, hondshaai, schelvis en andere vissoorten uit onze eigen Noordzee.  Minder snel dan bij vleesvervangers komt ‘faux fish’, vis zonder vis van de commerciële grond. Daar valt nog behoorlijk wat eer aan te behalen, want de huidige visvervangers zijn helaas nog niet veel soeps.

Over smeerbare salami uit het Italiaanse Calabrië,  souffle pancakes, de kardemombrioche, sap van rucola, de Italiaanse brioche met ijs, de Japanse Katsu Sando en de Irakese Sabich hebben we hier bewust nog niet gehad, alleen al omdat onze bevroren mayonaise frisco aan het smelten was. Vrij van calorieën was dat laatste niet. Vrij is wel een woord dat bij vele nieuwe trends en producten voorkomt. Vrij van vlees, vrij van gluten, suiker, palmolie, advocado en kunstmatige smaakversterkers enz…. . Maar ook kosher- en halal staan net zoals Aziatisch mooi op de prijslijst.

JAVE

Beeld: Piksit

This post is also available in: nlNederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*