De nieuwe CEO van Kraft Heinz, Patricio, richt zich op organische groei

Onder Miguel Patricio’s leiderschap, heeft Kraft Heinz zijn toon beslist veranderd. Terwijl de mede-eigenaar 3G Capital voorheen een agressieve overnamestrategie voorstond, probeert de nieuwe CEO een nieuw recept door zich te richten op organische groei. Dit betekent in wezen dat opnieuw moet worden geïnvesteerd in de bekende kernproducten van de groep.

In 2013 speelde de Braziliaanse investeringsgroep 3G Capital een belangrijke rol bij de fusie tussen ketchupmaker Heinz en voedingsmiddelenconcern Kraft. Vier jaar geleden heeft de gefuseerde groep zelfs geprobeerd Unilever te kopen, maar de deal mislukte.

Sindsdien is er veel veranderd: niet alleen is de verkoop ingestort, maar ook is de reputatie van de groep beschadigd door gevallen van boekhoudfouten en (vermeende) handel met voorkennis. Als gevolg daarvan zag Kraft Heinz zich genoodzaakt in 2019 een afschrijving van 14 miljard euro te boeken.

Momenteel heeft 3G Capital nog een belang van 17,65% in het voedingsconcern, waarmee het de op één na grootste aandeelhouder is. En met de benoeming van CEO Miguel Patricio in 2019 houdt de Braziliaanse groep het wel en wee van Kraft Heinz stevig in de hand. Sinds zijn aantreden heeft Miguel Patricio echter een complete strategische ommezwaai gemaakt. Hij had weinig andere opties: de groep ging gebukt onder een kolossale schuld en verschillende productlanceringen waren op een mislukking uitgelopen.

De historische merken promoten


Patricio richtte zich daarom op organische groei. Ook voor Kraft Heinz komt de gezondheidscrisis op het juiste moment: nu de sluiting van de horeca vorig jaar veel consumenten ertoe heeft gedwongen thuis te eten, kan het Amerikaanse concern in 2020 een omzetstijging van 6% noteren. In 2019 was de verkoop nog met 2,2% gedaald, herinnert De Tijd.

Het marketingbudget zal met 30% worden verhoogd om de historische producten weer op de voorgrond te brengen. Zij zullen worden aangeboden in de vorm van “gezondere varianten”, met een verlaagd suiker- en vetgehalte, om ook meer gezondheidsbewuste consumenten aan te spreken.

Bron: Retail Detail

This post is also available in: Nederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*