De bierbrouwers wereldwijd en de illusie van keuze

Felix Richter schreef in Statista naar aanleiding van de Internationale Dag van het Bier een opiniestuk waarvan wij hier de vertaling brengen. “De Internationale dag van het Bier werd voor het eerst gevierd in 2008 en wordt jaarlijks gevierd op de eerste vrijdag van augustus. Volgens de organisatoren is het “een wereldwijde viering van bier, die plaatsvindt in cafés, brouwerijen en achtertuinen over de hele wereld. Het is een dag voor bierliefhebbers overal ter wereld om een toast uit te brengen op onze brouwers en barmannen en om zich te verheugen in de grootsheid van bier!”

En terwijl bierliefhebbers over de hele wereld proosten op de schijnbaar eindeloze variëteit van hun favoriete drank, zoomen we uit om te laten zien hoeveel van de bierproductie in de wereld eigenlijk in handen is van slechts een paar brouwerijconglomeraten. De voorbije twee decennia hebben bedrijven zoals Anheuser Busch InBev, Heineken of Carlsberg honderden biermerken onder hun dak geconsolideerd, waardoor de consument over de hele wereld een illusie van keuze heeft.

Neem bijvoorbeeld de vijf meest waardevolle biermerken volgens Brand Finance, waarvan er vier toebehoren aan AB InBev, dat wereldberoemde merken bezit zoals Budweiser, Beck’s, Stella Artois, Leffe, Modelo en Corona. En hoewel het bedrijf gedwongen was de Amerikaanse activiteiten van de laatste twee te verkopen aan Constellation Brands wegens antitrustbezwaren in verband met zijn overname van Grupo Modelo, toont het toch aan wat een grote verscheidenheid aan internationale merken de grootste brouwerijgroep ter wereld bezit.

AB Inbev

Je zou gemakkelijk naar een bar kunnen gaan en vijf verschillende bieren uit vijf verschillende landen, vijf continenten kunnen proberen, zonder te beseffen dat AB InBev je exclusieve bierleverancier voor die avond was. En hoewel we de laatste jaren een sterke stijging hebben gezien in onafhankelijke ambachtelijke brouwerijen, wordt hun productie nog steeds in de schaduw gesteld door de eerder genoemde wereldwijde spelers. Volgens de Brewers Association hebben de 8.764 ambachtelijke brouwerijen in Amerika in 2020 23 miljoen vaten (ongeveer 27 miljoen hectoliter) bier geproduceerd. AB InBev alleen al produceerde bijna zeventien keer zoveel, volgens officiële bedrijfscijfers die worden bijgehouden door hopspecialist BarthHaas. Samen waren de zes grootste brouwerijgroepen in onze grafiek vorig jaar goed voor ongeveer 60 procent van de wereldwijde bierproductie.

Bron: Statista

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*