De Belgische voedingsindustrie: zwaar getroffen, maar (nog) niet ten onder

Ook de Belgische voedingsindustrie is niet ontsnapt aan de coronaviruscrisis. Voor het eerst sinds de financiële en economische crisis van 2008 zijn de omzet en de uitvoer met respectievelijk 1,7% en 1,9% gedaald. De sector werd vooral getroffen door de sluiting van de horecasector en de food service, maar ook door de achteruitgang van de exportmarkten.

Anderzijds zou de impact veel groter zijn geweest zonder de veerkracht en de wendbaarheid van de voedingsbedrijven, de initiatieven van de sector, de erkenning als essentiële sector en de steunmaatregelen van de overheid. Fevia pleit nu voor een veilige en geleidelijke heropening van de horeca en andere gesloten sectoren, en voor gerichte steun aan bedrijven om op een gezonde manier uit de crisis te komen.

“Als vitale sector zijn we blijven functioneren, dankzij de vele Food Heroes – voedselhelden – de veerkracht en de inspanningen van onze voedingsbedrijven, maar ook dankzij de gepaste steun van de overheid”, zegt Jan Vander Stichele, voorzitter van Fevia. “Het coronavirus heeft ook de voedingsindustrie getroffen. De daling van de export en de sluiting van de horeca in het bijzonder waren een klap voor veel bedrijven. We zijn er nog steeds in geslaagd de gevolgen te beperken, maar nu moeten we ervoor zorgen dat onze levensmiddelenbedrijven in goede vorm uit deze crisis komen. “

Jan Vander Stichele: “Als we de medische staat van de voedingssector moeten beschrijven of de pols van onze voedingsbedrijven na 2020 voelen is de situatie erg te noemen, maar nog niet dramatisch: de sector bevindt zich in het ziekenhuis, maar (nog) niet op de intensive care!”

De cijfers vertellen maar een deel van het verhaal

De economische cijfers voor de Belgische voedingsindustrie in 2020 laten een tweezijdig beeld zien. Na een stijging met 6,7% in het eerste kwartaal, daalde de verkoop sterk met 9,3% in het tweede kwartaal en met 4,3% in de laatste drie kwartalen. Op jaarbasis is de omzet van de sector met 1,7% gedaald tot 54,4 miljard euro. Achter deze gematigde daling gaan echter grote verschillen schuil, waarbij vooral de vele toeleveranciers van de horecasector en de evenementensector zijn getroffen. Zo zagen de drankenproducenten hun productie in 2020 met meer dan 18% dalen.

Naast de daling van de omzet worden de levensmiddelenbedrijven geconfronteerd met hogere productiekosten als gevolg van massale investeringen in apparatuur en beschermende maatregelen, een hoger ziekteverzuim, hogere kosten voor grondstoffen en vervoer en logistiek, die ook een gevolg zijn van de coronaviruscrisis. Ook de uitvoer, die jarenlang de groeimotor van de voedingsindustrie is geweest, vertraagde en daalde met 1,9% tot 26,7 miljard euro.

Investeringen bleven hoog

Bart Buysse, CEO van Fevia, ziet echter ook positieve punten in dit moeilijke jaar. “Dankzij de erkenning als essentiële sector en de broodnodige steunmaatregelen van de overheid, maar ook dankzij de sectorinitiatieven zoals het sectorprotocol over veilige arbeidsomstandigheden voor onze Food Heroes en ons #ReverseTheCurve herstelplan, is de sector niet op de intensive care beland. Daardoor heeft de sector tijdens de crisis een zeker niveau van activiteit en werkgelegenheid kunnen handhaven. En ondanks een daling met 3,7% blijft de voedingsindustrie de belangrijkste industriële investeerder met 1,7 miljard euro. Dit is belangrijk voor de toekomst, want de investeringen van vandaag zijn het concurrentievermogen, de groei en de banen van morgen! “

Download de presentatie van het economisch verslag met meer cijfers en grafieken

3 remedies om de sector gezonder te maken

  • vaccinatie, opening horeca en nog steun

Ondanks de financiële steunmaatregelen van de regering kampt nu meer dan een kwart van de bedrijven in de voedingsindustrie met ernstige financiële moeilijkheden. De voorzitter van Fevia, Jan Vander Stichele, pleit dan ook voor de juiste aanpak om de sector ook in de toekomst gezond te houden: de verdere uitrol en, indien mogelijk, de versnelling van de screening- en vaccinatiestrategie is nu de topprioriteit. Tegelijkertijd dringen wij echter aan op een snelle, gecontroleerde en veilige heropening van de horecasector, maar ook op een concreet stappenplan met ondersteunende maatregelen, ook voor de betrokken toeleveranciers. Bovendien mogen we niet vergeten dat de echte impact van Brexit nog voelbaar kan zijn in de komende periode. “

  • wegwerken loonhandicap & wegwerken grenswinkelen

Naast gerichte maatregelen om uit de coronaviruscrisis en de Brexit te geraken, pleit Fevia ook voor een structurele versterking van de concurrentiekracht van de Belgische voedingsbedrijven, door onze loonhandicap weg te werken, net als de energiekosten. De sector wil ook een einde maken aan het grensoverschrijdend winkelen, dat na de heropening van de grenzen vrijwel onmiddellijk weer op het vroegere hoge niveau is teruggekeerd. De belastinglasagne is onverteerbaar en moet dringend worden verminderd. Voor Fevia moet elke nieuwe belasting of heffing die onze producten duurder maakt, worden vermeden!

  • digitale transformatie en circulair ondernemerschap

Een derde remedie om de sector in de toekomst gezond te houden is investeren in digitale transformatie en circulair ondernemerschap. Tijdens de coronaviruscrisis investeerden veel levensmiddelenbedrijven in e-commerceplatforms om de gevolgen van de sluiting van de horecasector of de stopzetting van het toerisme op te vangen. Wij zien hier grote vooruitzichten en wij moeten onze vele KMO’s zeker steunen in hun inspanningen. Naast de digitale transformatie zetten wij ons ook volledig in voor circulair ondernemerschap. Ook hier kan de overheid helpen door te zorgen voor een goed innovatie- en investeringsklimaat dat bedrijven aanmoedigt in plaats van bestraft. Dit is niet alleen belangrijk om competitief te blijven, maar ook om te kunnen inspelen op de huidige en toekomstige economische, sociale en milieu-uitdagingen,” besluit CEO Bart Buysse.

This post is also available in: Nederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*