Danone wordt officieel een “onderneming met een missie”.

Het Franse voedingsbedrijf Danone gebruikt de crisis om zijn sociale betrokkenheid te versterken: Het bedrijf is georganiseerd onder een nieuwe Franse wet die een officiële status geeft aan bedrijven met een missie.

Danone zal zijn sociale, commerciële en milieudoelstellingen in de statuten van het bedrijf verankeren en een onafhankelijk comité zal nu de verslagen van het bedrijf over deze verbintenissen opvolgen. Dit zijn de voorwaarden die zijn vastgelegd in de zogenaamde “PACTE”-wet, die eind 2019 in Frankrijk is ingevoerd en die een wettelijk kader biedt voor bedrijven die hun sociale ambities een officieel statuut willen geven. Danone wordt zo een “bedrijf met een missie”.

Er is geen “business as usual”.

“Dit is geen toeval”, legt uitvoerend directeur Emmanuel Faber uit: “De huidige situatie vereist meer dan ooit dat bedrijven hun sociale voordelen laten zien en dat merken zich meer inzetten om het vertrouwen van de consument te behouden”, meent hij. Sinds de Covid 19-crisis is er geen sprake meer van “business as usual”.

Ten dienste van de samenleving

Met deze beslissing opent Danone geen nieuw hoofdstuk: sinds 2005 zet het bedrijf zich in voor zijn missie om “gezondheid door voedsel aan zoveel mogelijk mensen te brengen”. Nieuw is dat deze missie nu juridisch bindend is. Deze beslissing is ook in lijn met de ambitie van de Groep om tegen 2030 de B Corp-certificering te behalen voor al haar activiteiten wereldwijd. “De merken en bedrijven van Danone moeten ten dienste staan van de maatschappij en het individu”, zegt Faber, die nu al het goede voorbeeld geeft door 30% van zijn vaste salaris per 1 juli te schrappen.

Danone is niet het eerste Franse bedrijf dat gebruik maakt van de nieuwe wet om zijn ambities op het gebied van sociale verantwoordelijkheid te versterken, maar het is wel het eerste bedrijf dat op de beurs is genoteerd.

This post is also available in: nlNederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*