Danone België vernieuwt B Corp®-certificering en versterkt duurzame inzet

De B Corp®-certificering zegt dat een bedrijf belangrijke dingen doet voor de maatschappij en het milieu. Danone Belgium heeft vooruitgang geboekt in de manier waarop het wordt geleid, hoe het zorgt voor de planeet, zijn werknemers, zijn klanten en de gemeenschappen rondom het bedrijf in Rotselaar. Op hun website vertellen ze openlijk over hun plannen en doelstellingen.

Minder methaanuitstoot door koeien

Op wereldwijd niveau heeft Danone een plan gemaakt om de uitstoot van schadelijke gassen vóór 2030 te verminderen, volgens wetenschappelijk bepaalde doelen. Het doel is om de opwarming van de aarde onder de 1,5°C te houden. Danone is wereldwijd het eerste bedrijf in de voedingssector dat streeft naar een 30% lagere uitstoot van methaan tegen 2030, vooral afkomstig van verse melk voor zuivelproducten. In België hebben Danone en haar partners in de melkveehouderij een baanbrekende rol gespeeld door geleidelijk Bovaer® in te voeren, een ingrediënt voor koeienvoer dat de methaanproductie bij runderen met 20% tot 40% kan verminderen. Bovendien komt de verse melk voor producten van de Rotselaarfabriek, zoals Actimel, van lokale zuivelproducenten binnen een straal van ongeveer 70 km.

Recuperatie van water, eco-label

Om haar inzet voor het milieu verder te vergroten, heeft Danone in België extra projecten opgezet. Zo is er bijvoorbeeld een nieuwe waterherwinningseenheid in Rotselaar, waarmee tot 75% van het opgevangen water behandeld en hergebruikt kan worden. Daarnaast test het bedrijf het “Eco-score” label op haar zuivel- en plantaardige producten, samen met Colruyt, om de milieu-impact duidelijk te maken aan consumenten. Zo kunnen consumenten bewustere keuzes maken voor het milieu.

Werknemers

Danone Belgium denkt niet alleen aan de planeet, maar ook aan zijn werknemers en de gemeenschappen rond de fabriek. Er zijn initiatieven opgestart die gericht zijn op het welzijn van de teams en een positieve bijdrage leveren aan lokale projecten. Het bedrijf plaatst de levenskwaliteit van haar medewerkers centraal door voordelen aan te bieden die verder gaan dan de wettelijke vereisten, zoals bijvoorbeeld op het gebied van ouderschapsverlof.

Stemrecht

Sinds 2018 heeft het innovatieve programma “One person, one voice, one share” elk teamlid, ongeacht hun ervaring of functie, een aandeel in Danone gegeven. Dankzij dit initiatief kan elke medewerker actief deelnemen door te stemmen tijdens de jaarlijkse algemene aandeelhoudersvergadering. Zo heeft elke werknemer directe invloed op de koers van het bedrijf, zowel op lokaal als op wereldwijd niveau.

Projecten die het personeel nauw aan het hart liggen

Ze hebben ook een speciaal fonds om projecten te steunen die hun werknemers na aan het hart liggen. Danone heeft in België het “Danone Social Fund” geïntroduceerd, dat wordt beheerd door de Koning Boudewijnstichting. Via deze liefdadigheidsrekening kunnen werknemers goede doelen ondersteunen die voor hen van bijzonder belang zijn. In 2022 hebben 18 projecten van bestaande Belgische organisaties via deze weg aanzienlijke financiële steun ontvangen, wat neerkomt op een totaalbedrag van 45.000 euro2.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*