Corana zet heel wat in beweging op koffiemarkt

We drinken met zijn alleen nog even graag koffie als ooit. Maar nu veel meer thuis. En we appreciëren goede kwaliteitskoffie.

Nestlé, pionier en marktleider bij Nespresso, doet al sinds het begin van de crisis gouden zaken. We drinken ook graag deze Nespresso-koffie. En die producent verhoogt daardoor ook de productiecapaciteit in de Zwitserse fabriek. Het gaat om een 170 miljoen dollar investering, met 300 extra banen voor personeel.

JDE Peet’s

JDE Peet’s deelde midden oktober 2020 mee dat het bedrijf ook de productie van capsules zal opdrijven. Douwe Egberts is de eerste producent die sinds 2016 de strijd aangaat met Nespresso en capsules aanbiedt die in de supermarkt worden verkocht. Nespresso verkoopt haar capsules alleen via haar eigen (web)winkels. JDE Peet’s zal zijn productiecapaciteit voor capsules met 60% verhogen. Er wordt een nieuwe productielijn gebouwd in Andrézieux, Frankrijk. De 10 miljardqrdste capsules werd daar ook recentelijk geproduceerd. JDE Peet’s heeft nu 13% van de capsulemarkt in handen met een totaal volume van 17 miljard euro. Het bedrijf voorspelt een jaarlijkse marktgroei van 7,8% tot 23 miljard euro in 2024.

Miko & Bruynooghe Koffie

Maar corona dien ook erge klappen uit. Miko, het op de beurs genoteerde koffiebedrijf, heeft in de eerste helft van het jaar zijn winst met meer dan de helft zien verminderen. Miko levert voornamelijk aan de hotel- en bedrijfssector, waardoor die zijn omzet sterk zag achteruitgaan. Omdat de horeca lange tijd gesloten was en veel mensen vanuit huis werkten, was de vraag naar die producten veel lager. Koffie is goed voor ongeveer de helft van de omzet van Miko.

Miko blijft ook niet stilzitten. Vanaf november 2020 is er opnieuw een conceptstore van Bruynooghe koffie in Kortrijk (stad waar de koffiebrander zijn roots heeft), waar koffie zal worden verkocht.

This post is also available in: nlNederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*