Coöperatie Hoogstraten haalde recordomzet in 2020

Terugblikken op een jaar beperkt zich meestal tot het rapporteren van cijfers en het uitdenken van verklaringen waarom volumes en prijzen zich op een bepaalde manier ontwikkeld hebben. 2020 was echter een jaar van zoveel méér dan statistieken. Coöperatie Hoogstraten startte het jaar ambitieus met het formuleren van een nieuwe visie en het definiëren van 5 kernwaarden; verbinding – horizon – groeien – betrokkenheid – integriteit. De uitdaging lag er niet enkel in om de cultuur van het veilingbedrijf te vatten maar ook om de drijfveren die de 223 teler-vennoten als leidraad in hun bedrijfsvoering gebruiken te omschrijven.

Het nieuwe omzetrecord dat in 2020 bereikt werd, is uiteraard het meest in het oog springende feit om de groei van Coöperatie Hoogstraten te illustreren. Coöperatie Hoogstraten sluit 2020 af met een omzet van € 290 miljoen. Dit is 19,8% (€ 48 miljoen) hoger dan het vorige recordjaar dat nog maar één jaar oud was. Een areaaluitbreiding in de tros- en specialtomaten ligt ten dele aan de basis van dit omzetrecord, maar achter dit cijfer zit zoveel meer. De kennis en expertise in de organisatie en op de teeltbedrijven bleek voldoende wendbaar om de marksituatie, die volledig verstoord was door de coronapandemie, aan te pakken. Een sleutelelement in dit succes was de grote betrokkenheid van het personeel om de coronamaatregelen strikt op te volgen en constant op zoek te gaan naar nieuwe methoden om op een integere manier verbinding te maken met de producenten en klanten.

Prijsvorming

De prijsvorming van de aardbeien profiteerde het meest van de grotere vraag vanuit de retail en de toegenomen focus op lokaal en gezond voedsel. Met een gemiddelde prijs net boven de 4,00 €/kg werd een nieuw record geboekt. Tomaten hadden het moeilijker om zich staande te houden. Met 1,60 €/kg noteerden de specialtomaten een middenprijs in lijn met de afgelopen jaren maar de standaardtomaten kenden de slechtste prijsvorming sinds het begin van deze eeuw (0,60 €/kg). Het algemene beeld voor de andere producten (paprika, komkommer, zachtfruit, …) toont licht stijgende volumes en een stabiele tot iets betere prijsvorming.

Maar voor Coöperatie Hoogstraten stopt het niet bij deze omzetcijfers. De aandacht gaat vooral uit naar de bedrijven, de producenten en hun gezinnen die achter dat cijfer zitten. Houdt de prijsevolutie op termijn gelijke tred met de stijgende productiekosten, de stijgende personeelskosten en de kosten van noodzakelijke investeringen. Dit is niet in één cijfer te vatten, dit zijn 223 individuele verhalen. Om deze rol op te nemen moet er constant op ontdekking gegaan worden, op zoek naar nieuwe horizonten. De omslag naar de kartonnen punnet voor aardbeien met weerslag op duurzaamheid, marketing, tracering en kostenstructuur bij producenten en de ontwikkeling van de Care4Growing, de nieuwe digitale assistent van de teler, zijn hiervan mooie voorbeelden.

2020 was een jaar vol verrassende wendingen die onze maatschappij voor grote uitdagingen heeft gesteld. Coöperatie Hoogstraten heeft geleerd dat zijn missie “samen vorm geven aan een duurzame toekomst in verse groenten en fruit door vakmanschap en hoogwaardige dienstverlening” aangevuld met de vijf kernwaarden voldoende houvast biedt om deze crisis het hoofd te bieden en 2021 positief in te gaan.

This post is also available in: Nederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*