Ecotrophelia prijzen uitgereikt: jeugd kiest voor compromisloze voeding

Tijdens het online festival Food Forward gingen jongeren en professionals uit de voedingssector de afgelopen dagen met elkaar in dialoog over de toekomst van ons voedsel. “Jongeren willen helpen voedsel vorm te geven, maar zonder in te boeten op smaak, gezondheid, duurzaamheid en gemak. Dat blijkt uit de twee winnaars van de innovatiewedstrijden waarmee Fevia, de Belgische federatie van de voedingsindustrie, studenten uit het hoger onderwijs uitdaagt om een innovatief voedingsproduct te ontwikkelen. Een team van de KULeuven won de Food At Work Ecotrophelia prijs met Barry, een allergeenvrij ontbijt op basis van kikkererwten en fruit. De tweede prijs ging naar een team van de UCLouvain voor Algorella, een veelzijdige veganistische pesto op basis van microalgen en noten.

Met de Food At Work Ecotrophelia awards geeft Fevia jongeren de kans om zelf te ontdekken hoe ze betrokken kunnen zijn bij het voedsel van de toekomst. “We zijn erg blij dat, ondanks de beperkingen van de coronacrisis, acht teams van studenten uit het hoger onderwijs de uitdaging zijn aangegaan om een innovatief en duurzaam voedingsproduct te ontwikkelen dat we in de toekomst in de winkelschappen kunnen aantreffen. Op die manier tonen we hen dat onze industrie heel wat mogelijkheden biedt voor jonge mensen met een wetenschappelijke en technische achtergrond,” zegt Jan Vander Stichele, voorzitter van Fevia.

Eerste prijs voor Barry

Een professionele jury kende de eerste prijs toe aan Barry, een 100% allergeenvrije, knapperige en smakelijke ontbijtreep, ontwikkeld door een team van de KULeuven. Naast fruit gebruikten de studenten verrassend genoeg kikkererwten als belangrijkste ingrediënt. Ze hebben ook een Belgische boer gevonden die hen, met minimaal waterverbruik, 3 ton lokaal geteelde kikkererwten per jaar kan leveren.

Bekijk video

De tweede prijs ging naar een team van de UCLouvain dat Algorella gebruikte om een originele pesto te maken op basis van walnoten en chlorella, een soort microalgen. Algorella kan worden gebruikt als snack, in pasta of als broodbeleg. Het is ook rijk aan vitamine B12, zodat het zeer interessant is als supplement voor degenen die veganistisch willen eten. Net als Barry gebruikt ook Algorella lokale en duurzaam geteelde ingrediënten.

Bekijk video

Greencrumbs van Thomas More

Tot slot ging de publieksprijs naar een team van het Thomas More College met Greencrumbs, een veelzijdig pastaproduct op basis van plantaardige eiwitten uit spirulina, hennep en kikkererwten.

De jury wenst de 8 deelnemende teams van Thomas More University College, Haute Ecole Charlemagne, KULeuven en UCLouvain te feliciteren met de inspirerende producten die zij hebben ontwikkeld.


Geen dromers, maar doeners

Volgens trendwatcher Tom Palmaerts, keynote speaker op de slotshowcase van het Food Forward festival, zijn de jonge afgestudeerden van vandaag geen dromers, maar doeners. Zij willen het voedsel van de toekomst helpen vormgeven, zonder compromissen te sluiten: “De huidige generatie die graag wil werken, is wereldgericht, houdt van eten en denkt vooruit. Zij zijn zich ervan bewust dat er serieuze uitdagingen in het verschiet liggen, zoals de klimaatverandering, maar zij omarmen innovatie en technologie om voedsel smakelijk en duurzaam, evenwichtig en betaalbaar te maken. Als het aan hen lag, zou ons voedsel er in 2030 heel anders uitzien. Ingrediënten zoals kweekvlees, algen of insecten lijken misschien nog erg exotisch, maar ze kunnen op een gegeven moment zeker mainstream worden.”

Food Forward Festival

De voedingsindustrie zelf wil deze toekomstige landbouwers graag aantrekken en hen laten zien dat zij hun toekomst mede vorm kunnen geven binnen de industrie zelf. Volgens Bart Buysse, CEO van Fevia, is dit precies het idee achter het Food Forward Festival dat Fevia samen met FOOD Vlaanderen, Wagralim en Alimento organiseerde: “De coronaire crisis heeft een grote impact op onze industrie. Onze bedrijven blijven echter investeren en innoveren. Dit is belangrijk voor de toekomst en om goed gewapend uit deze crisis te komen. En het biedt kansen voor de volgende generatie. Smakelijk, gevarieerd, evenwichtig en duurzaam voedsel produceren is immers geen sinecure. We moeten jongeren laten zien dat voedingsbedrijven hoogtechnologische omgevingen zijn waar ze, zeker met een technische en wetenschappelijke achtergrond, een belangrijke rol kunnen spelen”.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*