Colruyt Group Eco-score wint Mercurius Award 2021


Gisteren, 27 oktober 2021 werd in Paleis 7 op de Heizel de Mercurius Award uitgereikt aan het Eco-Score project van de Groep Colruyt. De Mercuriusprijs van Comeos, de vereniging voor detailhandel en diensten, is de belangrijkste prijs voor innovatie in de detailhandel. Volgens de onafhankelijke jury van retaildeskundigen, onder leiding van professor Gino Van Ossel van Vlerick, is Eco-Score het beste voorbeeld van retailinnovatie dit jaar.

Tien genomineerden streden vanavond om de felbegeerde prijs. Duurzaamheid is een belangrijk thema waar de detailhandel steeds meer aandacht aan besteedt. De winnaar van dit jaar is de Eco-Score van de Groep Colruyt. De Eco-Score geeft het duurzaamheidsniveau van een product aan met behulp van een kleurcode en letters van A tot E. De Eco-Score is een maatstaf voor de milieuvoetafdruk van een product en is volgens de jury een verdienstelijke winnaar. Gino Van Ossel, voorzitter van de jury: “Dit is een keerpunt in het huidige maatschappelijke debat en met de Eco-Score ga je ook verder dan de betekenis van je eigen bedrijf. Het is een open systeem dat kan worden overgenomen door andere detailhandelaars, niet alleen in België maar ook in de rest van Europa.”

Colruyts Eco-core moet bewust duurzame consumptie stimuleren

Stefan Goethaert, gedelegeerd bestuurder en hoofd van het Eco-Score project van de Groep Colruyt:
“We zijn ongelooflijk trots dat we deze prestigieuze Eco-Score award hebben ontvangen. Het sterkt ons in onze overtuiging dat wij het juiste doen door duurzame en bewuste consumptie te bevorderen en te vergemakkelijken. We zijn er ook van overtuigd dat we met de Eco-Score echt een verschil kunnen maken op het gebied van klimaatimpact. We hopen onze klanten, partners en de industrie in het algemeen te inspireren.”

Light Gallery wint zilver: meest geslaagde winkelverbouwingsconcept

De tweede plaats ging naar Light Gallery, waarvan de winkel in Drogenbos volledig werd vernieuwd, met minder producten in de winkel, maar met verschillend verlichte dozen op verschillende tijdstippen van de dag. Volgens de jury was dit de meest innovatieve en klantgerichte winkelverbouwing van dit jaar.

De derde plaats gaat naar Zeb For Everyone: toegankelijkheid komt op de eerste plaats

De derde plaats ging naar Zeb For Everyone, dat grote inspanningen heeft geleverd op het gebied van toegankelijkheid voor mensen met een handicap. Het personeel is bijgeschoold en zelfs de winkels zijn toegankelijk gemaakt. Volgens de jury verdienden zij een plaats op het podium omdat zij met dit project een belangrijk deel van de bevolking beter van dienst zijn en tegelijkertijd de wereld voor iedereen mooier maken.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*