Coca-Cola doet grootste overname ooit in sportdrankmarkt

Frisdrankproducent Coca-Cola legt 5,6 miljard dollar (4,8 miljard euro) op tafel om sportdrankmerk BodyArmor over te nemen. Het is de duurste overname die Coca-Cola ooit heeft gedaan. Het bedrijf heeft de afgelopen jaren al miljarden uitgegeven, waaronder de aankoop van koffieketen Costa Coffee (2018, 5,1 miljard dollar) en Vitamin Water (2007, 4,1 miljard dollar).

Met de overname van BodyArmor hoopt Coca-Cola voet aan de grond te krijgen op de Amerikaanse markt voor sportdranken. Deze markt wordt al jaren gedomineerd door het merk Gatorade, dat eigendom is van PepsiCo, de jarenlange rivaal van Coca-Cola. Volgens FoodNavigator heeft Gatorade een marktaandeel van 67,7% (2020). Het huidige nummer 2 merk is Powerade van Coca-Cola, met een marktaandeel van 13,7%, en het snelgroeiende merk BodyArmor zal in 2020 een marktaandeel van 9,3% hebben. Samen zullen Powerade en BodyArmor een klein kwart van de markt voor sportdranken innemen.

Volgens De Tijd is de leidende positie van Gatorade gebaseerd op zijn 50-jarige geschiedenis en een aanzienlijke hoeveelheid wetenschappelijk onderzoek naar het aanvullen van elektrolyten uit zweet. De afgelopen jaren heeft Gatorade zijn assortiment uitgebreid met biologische, suikervrije en verrijkte dranken, en met innovaties zoals de ‘Smart Cap’, waarmee gebruikers hun vochtinname kunnen bijhouden. Ook Powerade van Coca-Cola is in dit opzicht innovatief, met functionele dranken die vitaminen, aminozuren en nog meer elektrolyten bevatten.

Jennifer Lopez; Megan Rapinoe, Naomi Osaka.

BodyArmor volgt een andere strategie. Dit relatief jonge bedrijf, gelanceerd in 2011, richt zich op consumenten met “beter-voor-u” opties die verder gaan dan “suikervrij” en wordt met name gepromoot door veel bekende atleten. Van filmster tot voetballer Megan Rapinoe en tennisster Naomi Osaka. En laten we basketbalsuperster Kobe Bryant niet vergeten, die vorig jaar omkwam bij een helikopterongeluk.

Gezondere alternatieven

Wat belangrijk blijft voor Coca-Cola en PepsiCo is de gestage daling van de verkoop van traditionele suikerhoudende dranken over de hele wereld. Nu mensen minder frisdrank drinken en gezondere alternatieven zoeken, voeren regeringen een suikerbelasting in om de volksgezondheid te beschermen. Als reactie daarop richt Coca-Cola zich op het uitbreiden van haar portfolio met gezondere dranken zoals koffie, melk en water (met vitaminen). PepsiCo heeft nog een ander ijzer in het vuur: het bedrijf produceert niet alleen dranken maar ook snacks. Deze laatste categorie biedt veel mogelijkheden voor een gezond premiumaanbod. Wat nep is maar gezond verkoopt.

This post is also available in: Nederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*