Chaudfontaine wil klimaatneutraal zijn binnen 2 jaar

Chaudfontaine zal het nationale en internationale voorbeeld van duurzaamheid zijn binnen Coca-Cola European Partners (CCEP). Daartoe zal alles in het werk worden gesteld om de bron duurzaam te beschermen en de duurzaamheid van de verpakking en de mineraalwaterbottelarij te verbeteren. De ambitie voor de toekomst is duidelijk: Chaudfontaine wil één van de eerste klimaatneutrale CCEP-bottelarijen in Europa worden.

Chaudfontaine is een van de eerste merken in de wereldwijde portfolio van Coca-Cola die in 2018 overstapt op 100% gerecycled plastic (rPET). “De rPET-flessen van Chaudfontaine zijn niet alleen 100% gerecycleerd, ze worden sinds kort ook uitsluitend gemaakt van ongekleurd PET (clearPET), en ook de folie rond de multipacks is gemaakt van gerecycleerd materiaal”, verklaart Achmed Boumrah, site manager bij Chaudfontaine.

Er worden dus geen nieuwe kunststoffen gebruikt in Chaudfontaine – behalve de dop en het etiket, maar ook die zou het bedrijf in de nabije toekomst willen veranderen, als dat technisch mogelijk is: “Wij willen van elke fles een andere fles maken. Daarom motiveren wij onze consumenten via boodschappen op onze etiketten actief om te sorteren, zodat wij deze ambitie ook echt kunnen waarmaken. “

Chaudfontaine wil klimaatneutraal worden in 2 jaar

De mineraalwaterbottelarij zelf is ook goed op weg naar duurzaamheid. Dankzij een ingenieus systeem wordt de site verwarmd door de warmte van het water van Chaudfontaine, en een waterturbine in de rivier – gekoppeld aan zonnepanelen – zorgt voor een deel van de energieproductie. In totaal leveren deze duurzame systemen meer dan 15% van de totale energie.

Achmed Boumrah: “Maar daar houden onze ambitie en investeringen niet op. Wij willen een van de eerste Europese vestigingen van Coca-Cola European Partners zijn die tegen 2023 koolstofneutraal worden (d.w.z. zonder uitstoot van klimaatschadelijke broeikasgassen). Om dit te bereiken, zullen wij zo ver mogelijk gaan in het terugdringen van CO2, onder meer door het gebruik van fossiele brandstoffen aanzienlijk te verminderen – of zelfs geheel af te schaffen. Alleen dan kunnen we de resterende CO2-uitstoot compenseren. Momenteel wordt een concreet actieplan uitgewerkt, dat dit jaar van start zal gaan. “


Een sterk lokaal merk

Aline Lemaire, Marketing Director bij Coca-Cola Services, besluit: “Wij weten dat Chaudfontaine een sterk lokaal merk is. Daarom zullen wij ook dit jaar fors in marketing investeren – met de grootste marketingcampagne ooit, maar ook op het gebied van innovatie. De site van Chaudfontaine heeft ook een biocertificaat gekregen en is sinds begin dit jaar gestart met de productie van biologische limonade. Daartoe is geïnvesteerd in de strikt gescheiden verwerking en opslag van vruchtensappen die volledig afkomstig zijn van de biologische landbouw, zoals bepaald in de richtsnoeren voor de biologische produktie. “

Om het gearomatiseerde water en deze sappen te verwerken, werd eind 2019 een volledig nieuwe productielijn in gebruik genomen, voor een bedrag van 20 miljoen euro. Chaudfontaine is dus volledig klaar om zijn rol te spelen als sterk Belgisch merk en voorbeeld van duurzaamheid binnen Coca-Cola European Partners.

Foto: Achmed Boumrah

This post is also available in: Nederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*