Camenbert-oorlog in Frankrijk

Een jaar na het Franse labelconflict tussen de camemberts “van Normandië” en die van “made in Normandië”, werd het Nationaal Instituut voor Oorsprongsbenamingen door de verdedigers van de rauwe melk-kazen beschuldigd van “het vernietigen van de camenbert”.

Woensdag heeft het Kamerlid Richard Ramos (Modem) van Loiret een Normandische kaas uitgedeeld aan zijn collega’s. En dat werkte inspirerend. Doel van de operatie was: de media-aandacht voor de verdediging van een “nationaal embleem” en de 468 Franse producten onder de benaming van oorsprong.

Eerder deze week ondertekende het parlementslid met de voorzitter van de vereniging Fromages de Terroir Véronique Richez-Lerouge een artikel in Libération met als titel “In 2021, de dood van de Camembert AOP”.

Zij stellen de overeenkomst die vorig jaar werd bereikt in vraag. Die wilde een einde maken aan de oorlog die al meer dan 15 jaar woedt is tussen het door de beschermde oorsprongsbenaming Normandische camembert (“de Normandie”, rauwe melk-kazen) en de industriële naamdrager (“made in Normandy”, gepasteuriseerde melk-kazen) zonder specificaties en zonder het kostbare label dat in internationale handelsovereenkomsten is erkend.

Compromis

Dankzij het compromis kan vanaf 2021 elke “Normandische” BOB worden gemaakt van gepasteuriseerde melk. In ruil daarvoor worden de productievoorwaarden aangescherpt: de melk MOET van Normandische koeien komen die hoofdzakelijk met gras worden gevoederd in een gebied tussen La Manche, de Orne, Calvados en een deel van de Eure. De kaas moet minstens 30% melk bevatten. Deze oplossing biedt een welkome ondersteuning voor de Normandische regio en haar boeren, maar wordt door de demonstranten als onaanvaardbaar beschouwd:
Frankrijk ” spoort onze beroemde camenberts op door de specificaties te openen voor pasteurisatie (…..) door een gipsen machine zonder smaak toe te staan om het etiket op dezelfde manier er te laten uitzien als de echte camemberts”, zeggen de tegenstanders. Een signaal dat zij als “alarmerend” beschouwen voor de duizenden Europese BOB-producten die verband houden met voorouderlijke knowhow, ambachtelijkheid en terroirs. “Als deze herziening zou worden goedgekeurd, zou het tijd zijn om de vraag te stellen naar het werkelijke nut van het staatsagentschap (INAO), dat bijna 25 miljoen per jaar kost”, schrijven ze.

Maak plaats voor de “echte” Normandische Camembert


Reeds in mei 2018 hebben sterrenchefs van Olivier Roellinger tot Anne-Sophie Pic zich gemobiliseerd om de ” clausules” van de rauwe melk-kazen te verdedigen, en zo het akkoord van 21 februari 2018 bekritiseerden als een overwinning voor de agro-voedingsindustrie.
“Het is het tegenovergestelde,” zegt INAO-directeur Marie Guittard. “De rechtsbescherming van de BOB werd verzwakt en de Camembert +. Die werd op termijn veroordeeld tot verdwijen als er niets was ondernomen,” zei ze tegen de AFP.
Het BOB-kanaal vertegenwoordigt minder dan 10% van de productie van Normandische camembert: 5.000 ton per jaar tegenover 60.000 ton per jaar.
“De overeenkomst heeft het mogelijk gemaakt de hele toeleveringsketen te verhogen” en de transparantie voor de consument te verbeteren, aldus Jean-Louis Piton, voorzitter van de Permanente Raad van de INAO.


“De BOB is niet het Trojaanse paard van de industriëlen en, nee, de productie van rauwe melk camemberts is niet in gevaar”, verzekerde ook minister Didier Guillaume op woensdag.
Om de rauwe melk-kazen te redden, is de oplossing het creëren van “een nog veeleisender nieuwe BOB die “een echte Normandische Camembert” zal heten en “rauwe melk MOET gebruiken” en waarbij een nog groter aandeel Normandische koeien betrokken is, voegde hij eraan toe. De specificaties worden momenteel in de sector besproken.


Tegenstanders vrezen dat de overheid, door “origineel en kopie” binnen dezelfde benaming toe te staan, de “doos van Pandora” zal openen: Wat als de Brie de Meaux ook “twee kwaliteitsniveaus opeist om hun marktaandeel te vergroten”?
“Nee,” zegt Jean-Louis Piton. De zaak Camembert was een “uitzonderlijk” geval, omdat de “made in Normandië” die vóór de oprichting van de BOB in 1983 bestond, nooit echt van de grond was gekomen. “We zullen deze aanpak nooit accepteren voor andere AOP’s”, waarschuwt hij.
Met de verduidelijking van het etiket is de uitdaging nu dat de “echte” zijn volume vergroot, als fijnproevers die kunnen en willen aankopen. De weddenschap is al gewonnen door andere kaas BOB’s waar gepasteuriseerde kazen en rauwe melk-kazen naast elkaar bestaan, zoals Saint-Nectaire bijvoorbeeld,” benadrukt Jean-Louis Piton.

Vertaald met www.DeepL.com/Translator

This post is also available in: Nederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*