
Barry Callebaut en de vastgoedgroep WDP stelden de bouw van het “grootste chocolademagazijn ter wereld” in het toekomstige industriegebied E17/4 voor aan de lokale bewoners in de stedelijke lagere school van Spoele.
Ongeveer 100 inwoners van Everslaar en Spoele waren aanwezig. De aanleg van het nieuwe industrieterrein E17/4 bij Everslaar zorgde vorig jaar voor veel heisa. Uit angst voor een grote overlast op vlak van mobiliteit dreigde het buurtcomité juridische stappen te nemen, maar na de bemiddeling van Callebaut en vele intensieve gesprekken tussen schepen Stefan Walgraeve (Open Vld) en de actiegroep Leefbaar Everslaar hebben de stad en de buurt onlangs overeenstemming bereikt: zowel op het vlak van verkeersmanagement, zoals het afsluiten van de Nieuwe Straat bij het begin van de bouw van het eerste pand op de E17/4 , als naar de aanleg van groenbuffers toe.
Veel extra verkeer
Op de buurtvergadering van Callebaut en vastgoedgroep WDP was mobiliteit ook een belangrijk punt van zorg voor de buren. Vanuit Lokeren zal de chocoladegigant de logistiek van hieruit centraliseren voor de distributie van chocolade wereldwijd. Callebaut verhult niet dat het distributiecentrum extra verkeer met zich mee zal brengen. De levering van chocolade en de distributie ervan naar de klanten toe wereldwijd zal dagelijks minstens zo’n 200 vrachtwagens naar het distributiecentrum brenge . Van ’s morgens vroeg – 24 uur per dag en dit 7 dagen per week. Door de sterke jaarlijkse groeimarge van het bedrijf is het goe dmogelijk dat dit aantal zal oplopen tot 350 vrachtwagens per dag in 2030.
Verkeersmanagement
Het bedrijf heeft echter altijd benadrukt dat het ernaar streeft om goede relaties met zijn buren te onderhouden. “De vrachtwagens zijn verdeeld per shift en er zijn duidelijke routes afgesproken met de chauffeurs. Ze zullen de omliggende woonwijken niet doorkruisen. De medewerkers van het bedrijf worden ook aangemoedigd om via een leasesysteem met de fiets naar het werk te komen.
Stad
De wegen die naar het nieuwe industriegebied leiden, zijn momenteel in aanbouw. Callebaut en WDP hopen zo snel mogelijk te starten met de bouw van het chocoladedistributiecentrum, dat ongeveer 60.000 vierkante meter zal beslaan. “We zouden in de zomer van 2021 operationeel moeten zijn.” Om de verkeershinder van de ene locatie naar de andere te beperken, is het essentieel dat de nieuwe tunnel die de bestaande E17/3 en E17/4 industrieterreinen met elkaar verbindt, zo snel mogelijk wordt voltooid.
Distributiehub Deze unieke, duurzame logistieke hub, goed voor een oppervlakte van meer dan 60.000 m², zal geheel energieneutraal opereren en gelegen zijn in het nieuwe bedrijventerrein E17/4 in Lokeren. WDP verwacht een investering van afgerond 100 miljoen € (inclusief de investeringen voor de automatisatie).
Geef als eerste een reactie