Brouwerij Verhaeghe-Vichte zet bier en kunst in voor onderzoek coronavirus

Brouwerij Verhaeghe-Vichte, een kleine familieonderneming in het zuiden van West-Vlaanderen, voelt net als veel collega-brouwers de impact van de sluiting van de horeca. Toch blijft bedrijfsleider Karl Verhaeghe niet bij de pakken zitten en sloeg hij samen met abstracte kunstenaar Lode Laperre de handen in elkaar om een kunstwerk rond bier te maken. De totale opbrengst van de exclusieve bierkoffers wordt geschonken aan de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO)ter ondersteuning van het onderzoek naar de bestrijding van het coronavirus.

Brouwerij Verhaeghe-Vichte zet bier en kunst in voor onderzoek coronavirus

Het resultaat is een creatief kunstwerk dat Spatium Spiritus heet. “De titel betekent ‘ruimte voor de geest’, want zowel het drinken van een glas bier bij een goed gesprek als het beleven en het maken van kunst zijn verruimend voor de geest.

‘Spatium’ knipoogt naar de ruimtes – of spatie – tussen de 4 aparte schilderijen die samen het kunstwerk vormen, terwijl ‘Spiritus’ ook verwijst naar bier als alcoholhoudende drank”, verklaart Lode. Het werk bestaat uit een 4-luik, samengesteld uit 4 afzonderlijke doeken. Elk luik symboliseert één van de basis ingrediënten van bier, met name water, mout, hop en gist.

Exclusieve bierkoffer levert 7.500 euro op

Voor de totaalbelevenis, besloten de initiatiefnemers om 4 grote flessen met het iconische bier Duchesse de Bourgogne van Brouwerij Verhaeghe-Vichte toe te voegen aan het kunstwerk. Het label van elke fles is een reproductie van één van de vier schilderijen van het 4-luik. Op de buitenzijde van elk van de houten koffers waarin deze exclusieve flessen worden verpakt, is het bijhorend origineel kunstwerk bevestigd. Een Chinese kunst- en bierliefhebber kocht deze exclusieve set van 4 flessen voor de prijs van 7.500 euro.

Wereldwijde actie voor de Wereldgezondheidsorganisatie

Om de opbrengst te maximaliseren, worden er nu nog eens 10 sets voorzien van een genummerde en gesigneerde reproductie van het kunstwerk. Via haar verkoopnetwerk biedt Brouwerij Verhaeghe die aan in verschillende landen, waaronder de VS, Singapore en Taiwan. Deze tweede verkoop loopt tot 15 januari 2021 en zal -op basis van de engagementen op vandaag- minstens nog eens 7.500 euro opleveren.

Bron: Fevia

This post is also available in: Nederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*