Brouwerij Verhaeghe en kunstenaar steunen WHO

Brouwerij Verhaeghe – Vichte heeft in samenspraak met kunstenaar Lode Laperre een verbindend kunstproject opgezet waarbij een vierluik – dat de grondstoffen gerst, hop, gist en water symboliseert – evenals tien genummerde replieken worden verkocht ten voordele van de World Health Organization (WHO).

Het originele exemplaar van het ‘beer meet arts’-project Spatium Spiritus werd voor 7500 euro verkocht aan de Chinese kunstliefhebber Yue Tu, die ook Duchesse De Bourgogne promoot in China. De tien replieken hoopt men voor half januari verkocht te hebben; er is daarvoor inmiddels interesse vanuit New York, Palm Beach, Singapore, Taiwan en België.

Verbindende rol

Met de Covid19-pandemie lijkt de wereld haast tot stilstand gekomen en kon ook de horeca zijn verbindende rol in de samenleving niet vervullen. “Ook voor brouwerijen zijn het moeilijke tijden”, zegt Karl Verhaeghe, “maar wij hebben doorheen de geschiedenis al veel rampen en onheil getrotseerd. Net zoals brouwers nood hebben aan een publiek om hun bieren te proeven, heeft een kunstenaar publiek nodig om zijn kunstwerken te beoordelen”. Vanuit die gezamenlijke, verbindende, rol rijpte de idee om een gezamenlijk kunstproject op te zetten met de gerenommeerde abstract kunstenaar Lode Laperre.

Inspiratie

Inspiratie daarvoor vond Lode Laperre in de microscopische celstructuren van de vier basisgrondstoffen – gerst, hop, water, gist – in een vierluik. Lode Laperre gaf zijn werk de naam Spatium Spiritus. “De naam kwam bij me op tijdens het ontstaan van het schilderij” zegt Lode daarover. “De titel, uit het Latijn, betekent letterlijk ‘ruimte voor de geest’ en alludeert op het feit dat zowel het nuttigen van een glas bier bij een goed gesprek als het beleven en bedrijven van kunst verruimend en verademend zijn voor de geest. ‘Spatium’ knipoogt tevens naar de ruimtes – of spatie – tussen de 4 aparte schilderijen die samen het kunstwerk vormen, terwijl ‘Spiritus’ ook verwijst naar bier als alcoholhoudende drank.”

Symboliek

Om de symboliek van hun samenwerking nog verder te materialiseren besloten de intiatiefnemers om 4 jeroboams (3 literflessen) te vullen met het iconische bier Duchesse de Bourgogne van de brouwerij Verhaeghe. Het label van elke fles is een reproductie van telkens één van de vier schilderijen van het 4-luik. Op de buitenzijde van elk van de houten koffers waarin deze exclusieve flessen worden verpakt, is het bijhorend origineel kunstwerk bevestigd.Om de opbrengst te maximaliseren, worden er nu nog eens 10 sets (van telkens 4 flessen) voorzien van een genummerde en gesigneerde reproductie van het kunstwerk. Deze verkoop loopt tot 15 januari 2021 en zal minstens nog eens 7.500 euro opleveren.

This post is also available in: Nederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*