Brouwerij Palm ontvangt ‘Lekker van bij ons’-label’

Met dit label wil de hele voedingsindustrie kwaliteitsvoeding van eigen bodem promoten. Vlaams minister van Landbouw Hilde Crevits (CD&V) overhandigde het nieuwe label en de bijhorende kaart aan Brouwerij Palm, die nu de eerste ambassadeur is van ‘Lekker van bij ons’.

“We worden geconfronteerd met een paradox in onze voedingssector”, begon minister Crevits. “Hoewel de kwaliteit van onze voedingsproducten tot de beste ter wereld behoort, zijn we zelf te bescheiden. Nochtans is dat de verdienste van een sterke ambachtelijk vakmanschap en dat verdient meer aandacht en trots.

Daarom moet iedereen in de voedingsindustrie – landbouwers, fabrikanten, kleinhandelaars en restauranthouders – de handen in elkaar slaan om lokaal voedsel op de eerste plaats te zetten. “Vorig jaar was er tijdens de pandemie bijzonder veel waardering en belangstelling voor ons lokale voedsel. We moeten voortbouwen op dit momentum om lokale producten meer dan ooit te promoten,” zegt Crevits.

Charter

Daartoe heeft de sector samen met het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM), het ‘Voedselcharter tussen landbouwers en burgers’ ontwikkeld, dat in september vorig jaar werd gelanceerd. Het wordt de grootste en uitgebreidste campagne voor lokale voeding ooit in Vlaanderen. “Het label ontwerpen is slechts de eerste stap, de kunst bestaat erin alle betrokken partners te overtuigen en in dezelfde richting te doen evolueren”, aldus Crevits. “Dit is geen stunt of eenmalige actie, het is de aftrap van een project dat we op lange termijn willen doorzetten.”

In het charter ‘Voedsel verbindt boer en burger’ engageren vijf organisaties zich voor het vervullen van een sleutelrol in de promotie van kwalitatieve, duurzame, lokale voeding: Algemeen Boerensyndicaat, de Boerenbond, Fevia Vlaanderen, Horeca Vlaanderen en UNIZO. Het project wordt gedragen door 31 partners die in Vlaanderen een sleutelrol spelen in onze voeding. Dit is zonder meer de meest omvangrijke en ingrijpende campagne voor lokale voeding die we al zagen in Vlaanderen.

Trots en fierheid bevorderen

Een ‘charter’ lijkt misschien wat vaag, maar de acties die ermee gepaard gaan zijn heel concreet,” zegt Filip Fontaine van VLAM. “In de komende maanden zullen we ambassadeurs rekruteren en in het straatbeeld zul bij je lokale supermarkt, slager, restaurant of boer ‘Ambassadeur Lekker van bij ons’ zien hangen. Naast het nieuwe label dat snel overal zal opduiken op onder meer de deur van de slager en het café en op de menukaart van het restaurant, zullen ook de supermarkten aan de slag gaan met hun rayons, promostands en -folders!

Er loopt ook een onderzoeksproject om alle opleidingen in kaart te brengen en dit charter te integreren in de lesmodules. Zo ontstaat een breed scala aan educatieve communicatie over lokaal voedsel. Vanaf 2022 wordt mei ‘lokale voedselmaand’, waarbij de hele keten zich zal richten op lokaal voedsel.

Brouwerij Palm

Het nieuwe label werd voorgesteld bij Palmbrouwerij De Hoorn in Steenhuffel, die het ook als eerste in ontvangst mocht nemen. Voor algemeen directeur Sven Stuer is het een erkenning van het ambachtelijk vakmanschap van de brouwerij. “Wij werken al jaren met lokale producten. Ons water komt bijvoorbeeld rechtstreeks uit de bron waarop de brouwerij is gebouwd. Maar ook de hop die we gebruiken komt van lokale boeren. We proberen zoveel mogelijk banden met de regio te leggen. Bovendien vindt het hele brouw-, bottel- en verpakkingsproces hier plaats. Van hieruit gaan de bieren naar supermarkten en restaurants. Lokaler dan dat wordt het niet.”

Het project wordt gedragen door 31 partners: VLAM, het Departement Landbouw en Visserij van de Vlaamse Overheid, Algemeen Boerensyndicaat, Belgische Confederatie van de Zuivelindustrie, Belgapom, BioForum, Boerenbond, Belgische Kalfsvleessector, Comeos, Federatie van het Belgisch Vlees, Fenavian, FERM, Fevia Vlaanderen, Groene Kring, Horeca Vlaanderen, Jong ABS, Landsbond der Beenhouwers, Landsbond Pluimvee, Nationaal Verbond van Eierhandelaars, Nationaal Verbond van Pluimveeslachthuizen, Verbond van Belgische Tuinbouwcoöperaties, Federatie van de Belgische groenteverwerking, Rederscentrale, UNIZO/Buurtsuper.be, Vereniging van Industriële Pluimveeslachthuizen van België, Federatie van Vishandelaars, VISGRO, Steunpunt Streekproducten, Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten en Vereniging van de Vlaamse Provincies.

Lees ook : Hilde Crevits en 23 partners promoten lokale voeding

Bron: VILT, Café & Bistro

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*