
Het afgelopen jaar is voor niemand gemakkelijk geweest, en brouwerijen behoren tot de zwaarst getroffen sectoren in de voeding. Zolang de horeca gesloten blijft, kunnen de brouwerijen niet op volle toeren draaien. Maar Brouwerij De Brabandere uit Bavikhove in West-Vlaanderen is niet van plan op zijn lauweren te rusten. De familie De Brabandere heeft zwaar geïnvesteerd in een nieuwe ultramoderne verpakkings- en conservenlijn, een investering van 4 miljoen euro.
“Het was geen gemakkelijke beslissing om in tijden van crisis een dergelijke investering te doen,” zegt Albert De Brabandere. “Maar we geloven nog steeds in de toekomst van onze West-Vlaamse bieren. Ook internationaal.”
Toch zag 2020 er weinig veelbelovend uit voor Brouwerij De Brabandere. In 2019 haalden ze nog een omzet van 25 miljoen euro, maar die halveerde in 2020. Een week voor de sluiting in maart werden vijf extra gisttanks geïnstalleerd, waardoor de capaciteit werd opgevoerd tot 300.000 hectoliter. “Qua timing had het natuurlijk beter gekund,” zegt gedelegeerd bestuurder Albert De Brabandere. “In de maanden die volgden, daalde de vraag zowel nationaal als internationaal.”
Trending trends
Ondanks de crisis heerst er optimisme bij Bavikhove: “Als Belgisch familiebedrijf moeten we trends volgen”, zegt de managing director. “In het buitenland is de consument al lang niet meer bang voor speciaalbier in blik, zelfs niet in cafés. Het staat voor kwaliteit in een milieuvriendelijke verpakking.” In totaal kunnen in de fabriek in Bavikhove 15.000 blikken per uur over de transportband gaan en vervolgens automatisch in handzame kartonnen dozen terechtkomen. “Crisis of geen crisis, wij vonden het een investering die de moeite waard was,” zegt de CEO. “We moesten op zoek naar bouwfirma’s die bereid waren om in deze turbulente tijden een aangebouwd magazijn van 1.500 m2 te bouwen, maar niets was onmogelijk. Is met de installatie van de nieuwe gistkuipen en conservenlijn met bijhorende magazijnen de investering van de brouwerij voor de komende periode rond? Nee. We gaan nog steeds vooruit en hebben nog een paar projecten in de pijplijn.
Bavik Super Plus
Ondertussen verlieten de eerste blikjes van de brouwerij de verpakkingslijn. Een groot deel ging naar onder meer de VS en Rusland, maar ook in eigen land deden ze het goed. Retailer Colruyt heeft beslist om de blikken Bavik Super Pils in zijn assortiment op te nemen. “Dit is een grote opsteker voor ons,” zegt Stijn Vermoere, directeur verkoop en marketing. “We hebben gemerkt dat ons bier sterk wordt gewaardeerd. Helaas is het niet altijd gemakkelijk te vinden aan de andere kant van Vlaanderen. Dankzij de aanwezigheid in de Colruyt-winkels zullen we de fans van Super Pils Bavik over heel België gelukkig kunnen maken. Wij hebben gemerkt dat de eerste zonnestralen de vraag naar bier in blik al heeft doen toenemen. Dus waarom zouden deze blikjes binnenkort niet te zien zijn in cafés en terrassen?”.
Horeca opent straks, wat brengt de tijd dan?
Brouwerij De Brabandere kijkt ook uit naar 1 mei en de heropening van het restaurantbedrijf. Met vers en lekker bier. Onder meer zullen de verpakkingen van bier, water en frisdranken die tijdens de coronacrisis over datum raakten, worden vervangen door verse, gratis producten. De familiebrouwerij wil de klanten steunen die vorig jaar vele maanden hun deuren gesloten moesten houden. “Als brouwerij nemen wij onze verantwoordelijkheid zodat iedereen bij heropening met verse producten kan opstarten”, besluit Albert De Brabandere. “Brouwerij De Brabandere hecht veel waarde aan kwaliteit, dus dit complexe logistieke proces is voor ons een no-brainer.”
Geef als eerste een reactie