Britse suikertaks heeft positieve invloed op het koopgedrag

Wat wij niet kunnen doen, hebben de Britten gedaan: de invoering van een goed afgemeten suikertaks op frisdranken heeft het koopgedrag ten goede veranderd. Dit blijkt uit een studie van de Universiteit van Cambridge. De belasting afhankelijk maken van het gehalte aan suiker, de fabrikanten een deel van de belasting laten betalen en de opbrengst investeren in een gezondheidsprogramma lijken de belangrijkste succesfactoren te zijn.

De suikertaks is in april 2018 in het Verenigd Koninkrijk ingevoerd. Twee jaar voor de invoering ervan was de belasting al aangekondigd. Daarom onderzocht de universiteit van Cambridge het koopgedrag vanaf het moment van de aankondiging (maart 2016) tot een jaar na de invoering van de belasting (maart 2019). Daartoe maakten de onderzoekers gebruik van de aankoopgegevens van tienduizenden huishoudens, die aangaven welk voedsel en welke drank zij elke week kochten.

30 gram minder per week

Uit deze aankoopgegevens van huishoudens blijkt dat het gemiddelde Britse huishouden in maart 2019 per week 30 gram minder suiker dronk in frisdranken. Dit is een daling van bijna 10% in drie jaar. Er zij op gewezen dat zelfs in de periode vóór de heffing minder suikerhoudende dranken werden gekocht. De effectieve invoering ervan gaf deze trend een duw in de goede richting.

Geen negatieve gevolgen voor de frisdrankensector

De totale hoeveelheid gekochte frisdranken, met inbegrip van suikervrije frisdranken, is tijdens de studieperiode echter niet veranderd. Ook werden suikerhoudende dranken niet vervangen door zoetigheden of alcoholische dranken. “Dit suggereert dat de volksgezondheid kan worden verbeterd zonder negatieve gevolgen voor de frisdrankindustrie,” aldus de onderzoekers.

Geen wijziging in koopgedrag door Belgische suikertaks

In België heeft de federale regering besloten om in 2015 een suikertaks op frisdranken in te voeren. Terwijl de Britten er twee jaar over deden om de taks in te voeren, deden wij er slechts een half jaar over: op 1 januari 2016 was de Belgische frisdranktaks een feit. Hoewel onze suikertaks in 2017 is verhoogd, is hij nog steeds lager dan die in het VK. In 2018 was deze belasting goed voor 175 miljoen euro voor de Belgische schatkist.

Hoe komt het dat de Britten erin geslaagd zijn hun koopgedrag te veranderen door de invoering van de suikertaks en de Belgen niet? De Standaard interviewde verschillende deskundigen die drie belangrijke succesfactoren identificeerden.


Britse suikertaks in verhouding tot suikergehalte

Een eerste belangrijk punt lijkt een hogere belasting op meer suikerhoudende dranken en een lagere belasting op dranken met minder suiker. In het VK worden dranken met meer dan acht gram suiker per 100 milliliter belast tegen het equivalent van 28 pence. Dranken met tussen vijf en acht gram suiker worden belast tegen 21 pence, terwijl dranken met minder dan vijf gram suiker, zoals dieetdranken en gearomatiseerde waters, niet worden belast.

In België is de belasting lager: 11,9 cent per liter voor dranken met toegevoegde suiker of zoetstoffen en 6,8 cent per liter voor gearomatiseerde waters. Volgens Loes Neven van het Vlaams Instituut voor Gezond Leven leidt een te lage belasting niet tot een gedragsverandering. Bovendien geldt de Belgische belasting voor alle frisdranken, ook voor die welke geen calorieën bevatten.

Britse industrie kon zich vooraf aanpassen


Het is geen toeval dat het VK twee jaar nodig heeft gehad tussen de aankondiging en de invoering van de belasting. Volgens deskundigen hebben de Britten de tijd genomen om met een alomvattend plan te komen dat ook betrekking had op de frisdrankindustrie. “Dit gaf hen de kans om hun drankrecepten aan te passen of hun marketingstrategieën meer te richten op dranken met minder suiker,” vertelt Christophe Matthys, voedingswetenschapper aan de KU Leuven, aan De Standaard.
Onderdeel van de gezondheidsagenda

Sociale, gezondheidsdoelen betaald met Britse suikertaks

Hoewel de Belgische belasting van meet af aan was bedoeld om extra geld op te brengen, is dit niet het geval met de Britse belasting. Alle inkomsten uit de heffing gaan naar sportfaciliteiten op scholen en programma’s voor gezonde voeding voor kinderen. Loes Neven vindt dit een belangrijk element van een goede suikertaks.

This post is also available in: Nederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*