Bij Nederlandse supermarkten bijna 20% minder voedselverspilling in vier jaar tijd

Grote retailers als Albert Heijn, Aldi, Dekamarkt, Jumbo, Lidl, Picnic, Plus en HelloFresh verkochten vorig jaar gezamenlijk ongeveer 98,62 procent van het aangeboden voedsel, goed voor bijna 85 procent van het Nederlandse marktaandeel. We spreken dus van een verspilling van 1, 38%.

Categoriën

Het onderzoek categoriseerde supermarktproducten in vijf groepen. In de categorie ‘groente en fruit’ daalde de voedselverspilling sinds 2018 van 2,7 naar 2,1 procent. Evenzo zag ‘vers vlees en vis’ een daling van 2,9 naar 2,3 procent. ‘Zuivel, eieren en gekoelde kant-en-klare producten’ kende ook een daling in verspilling, van 1,4 naar 1 procent.

Hoogste verspilling bij bakkerijproducten

In de categorie ‘brood, afbakproducten en gebak’ nam de verspilling echter licht toe tot 7,8 procent in 2022 vergeleken met 7,7 procent in 2018. In de categorie ‘andere verse en niet-bederfelijke producten’ daalde de verspilling van 0,4 procent in 2018 naar 0,3 procent in 2022.

Streven naar halvering in 2030

De supermarktsector streeft naar een halvering van voedselverspilling in 2030 ten opzichte van 2015. Jennifer Muller, manager Duurzaamheid bij het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, benadrukte hoe de Voedselverspillingsmonitor supermarkten effectief begeleidt om specifieke productcategorieën aan te pakken voor afvalvermindering.

Meten is weten

Volgens Toine Timmermans, directeur van de stichting Samen Tegen Voedselverspilling, werken steeds meer sectoren samen bij het meten van voedselverspilling om inzicht te krijgen in de belangrijkste gebieden waar voedselverspilling voorkomt, waaronder de bakkerij-, vlees-, fruit- en groentesector. Timmermans merkte op: “Verschillende sectoren werken samen om specifieke optimalisaties door te voeren binnen de toeleveringsketen, zoals verbeterde voorspellingen om het aanbod nauwkeuriger af te stemmen op de vraag of een efficiëntere verdeling van leveringen over de dag.”

Dierenvoeder

Het is vermeldenswaard dat voedselverspilling niet noodzakelijkerwijs productvernietiging betekent. Ongeveer 18 procent van de 1,38 procent die de consument niet bereikt, wordt verwerkt tot diervoeder, voornamelijk vers brood en gebak. Als deze producten niet worden geclassificeerd als afval, daalt het afvalpercentage naar 1,13 procent in plaats van 1,38 procent.

Bron: Nieuwe Oogst

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*