
Het Belgische biermuseum, de Belgian Beer World, is geopend in het beursgebouw van Brussel. Twaalf jaar werd aan dit project gewerkt. Dit interactieve en educatieve museum schetst de geschiedenis van het Belgische bier en belicht de brouwcultuur van het land.
Het museum neemt een deel van het Beursgebouw in beslag en geeft bezoekers de kans om de geschiedenis en het erfgoed te ontdekken van het bier, maar ook in contact te treden met de hedendaagse brouwcultuur. “Het gebouw verenigt twee belangrijke iconen: de Beurs en het bier. De Beurs is een biertempel geworden. De helft is open voor het publiek en de andere helft is gewijd aan de beleving van onze Belgische brouwcultuur,” vertelt minister van Begroting Sven Gatz (Open VLD), die het project initieerde toen hij nog brouwersbaas was.
12.000 m2 groot en panoramisch dakterras












De begane grond en het dak zijn open voor het publiek (het dak is toegankelijk vanaf 19 uur, na sluitingstijd van het museum). De BBW bestaat uit vier afdelingen op twee verdiepingen. Een interactieve, educatieve scenografie vertelt de geschiedenis van de drank, die in 2016 werd erkend als immaterieel cultureel erfgoed van UNESCO.
“De grote uitdaging was om een evenwicht te vinden tussen het gebouw en de brouwcultuur”, zegt Sven Gatz (Open VLD). “Aanvankelijk was het idee dat het hele gebouw in het teken van bier zou staan. BBW beslaat nu 12.000 m 2 op de bovenste verdiepingen van het gebouw, dat is een derde van de totale oppervlakte. Om het bezoek met een goed gevoel af te sluiten, zijn er tal van bieren om van te genieten op het panoramische dakterras van 350 m2. Dertig grote biernamen (AB InBev, Alken-Maes, Haacht, Duvel-Moortgat, Palm…) hebben in het project geïnvesteerd en een zevental kleinere spelers (zoals Brasserie de la Senne) zijn gevolgd.
Samenwerking
Belgian Beer World is interactief en educatief, en belicht de geschiedenis van het Belgische bier terwijl het erfgoed van het Beursgebouw bewaard blijft. Het project werd gefinancierd door verschillende overheidsniveaus en privé-investeerders, met een totaal budget van ongeveer 90 miljoen euro. De autoriteiten hopen in het eerste jaar 350.000 bezoekers te verwelkomen. Het museum wordt gezien als een zegen voor het toerisme en de werkgelegenheid in de Brusselse regio.
Geef als eerste een reactie