Beyond Meat

een start-up van $184 miljoen…

Begin mei zal het jonge Amerikaanse bedrijf dat gespecialiseerd is in veganistische alternatieven voor dierlijke eiwitten als eerste in de sector een notering op de markt krijgen. Beyond Meat is het de bedoeling om 184 miljoen dollar op te halen, wat het op 1,2 miljard dollar zou brengen.

Bekend om zijn Beyond Burger, een hamburger bereid met behulp van traditionele kruiden methoden, het Amerikaanse bedrijf Beyond Meat is een van die populaire start-ups die steeds meer geavanceerde technologieën ontwikkelen om veganistische alternatieven voor vlees aan te bieden. De biefstukken, worsten of andere producten ter vervanging van gehakt vlees hebben de smaak, kleur, geur of textuur van vlees, maar zijn gemaakt van erwten van bonen of sojabonen.
We hebben de veganistische hamburger getest met een vleessmaak voor u tegen te zeggen.

Impossible Foods

Net als Impossible Foods, een andere ster in de sector, surft Beyond Meat met succes op de golf van nieuwe consumentengewoontes. De eerste investeerders zijn onder andere Microsoft’s bedenker Bill Gates, acteur Leonardo DiCaprio, Twitter mede-oprichters Biz Stone en Evan Williams of voormalig McDonald’s-directeur Don Thompson, maar ook vleesgigant Tyson Foods of de Humane Society.

Aandelen op de Nasdaq

Met deze emblematische ondersteuning denkt de start-up een succesvolle beursgang te kunnen maken door 8,75 miljoen aandelen op de Nasdaq aan te bieden tegen een maximumprijs van 21 dollar. Op dit niveau zou het bedrijf dus gewaardeerd worden op 1,2 miljard dollar. Het ingezamelde geld moet worden geïnvesteerd “in huidige en toekomstige productie-eenheden” en worden gebruikt om “onderzoek en ontwikkeling en verkoop- en marketingcapaciteit uit te breiden”.

30 miljoen nettoverlies

Met de toename van de milieu- en voedseloverwegingen toont Beyond Meat nu al smakelijke resultaten. Het paradepaardje, de Beyond Burger, heeft 50 miljoen stuks verkocht en wordt gedistribueerd in bijna 35.000 restaurants, hotels, universiteiten…. Ondanks een nettoverlies van 30 miljoen dollar in 2018, groeit het bedrijf snel: de omzet is gestegen van 16 miljoen euro in 2016 tot 88 miljoen dollar in 2018.

Beursgang

Met deze beursgang wil het bedrijf zichzelf voorzien van de middelen om de concurrentie te laten uitgroeien tot de leider in de wereldwijde voedseltechnologiemarkt, die volgens schattingen van MarketsandMarkets op 6,4 miljard dollar in 2023 wordt geschat. Om dit te bereiken moet Beyond Meat zich, naast het verhogen van de productiecapaciteit, ook richten op innovatie. Daarom heeft zij geïnvesteerd in een R&D-centrum van 2.500 m² om haar gamma producten zonder dierlijke eiwitten uit te breiden.

Charmante operatie in België

Ter promotie van haar kruidenproducten, en in het bijzonder Beyond Burger, een 100% veganistische vleesvervanger die uitsluitend uit planten bestaat, met dezelfde textuur en smaak als een runderburger, beknibbelt het Amerikaanse bedrijf niet op de middelen. Voor de officiële lancering van het merk in België nodigde het bedrijf dinsdag een exclusieve groep journalisten en beïnvloeders uit om deze beroemde hamburger te komen testen tijdens een proeverij in het Cospaia restaurant in Elsene. Voor de liefhebbers van het genre, merk op dat de Belgische gastronomische hamburgerketen The Huggy’s Bar onlangs ook de Beyond Burger introduceerde. Het presenteert het product als een “wereldprimeur” en noemt het een “hamburger van de toekomst”. Alleen dat.

Vertaald met www.DeepL.com/Translator

This post is also available in: Nederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*