Belgische koffiemarkt verandert totaal

Vorig jaar kochten de Belgen zowel capsulekoffie als klassieke filterkoffie. Voor het eerst in zijn geschiedenis overtrof de Nestlé koffie die van Douwe Egbert. Door de coronacrisis kopen mensen nog meer capsules”, legt Oliver Perquy, Senior Manager bij Nespresso Benelux uit.

Volgens het onderzoeksbureau GfK kochten de Belgen vorig jaar 248.000 traditionele koffiemachines (met filter), 15% minder dan in 2014 en 260.000 kokfiemachines van Nespresso en Dolce Gusto .

Hoe zit het met de koffieverkoop? Volgens het onderzoeksbureau Nielsen daalde de verkoop van filterkoffie vorig jaar met 2,6% tot 197 miljoen euro. Volgens Nielsen gaven de Belgen 100 miljoen euro uit aan capsules (+9,3%). Dit is een onderschatting, want Nielsen gaat alleen de verkoop na in supermarkten waar Nespresso-producten niet verkrijgbaar zijn. De jaarlijkse omzet van Nespresso in België bedraagt meer dan 100 miljoen euro. De capsulemarkt is daarom vandaag net zo belangrijk als de markt voor koffiefilters.

Koffiemultinationals

Vandaag is Nestlé de wereldleider op gebied van koffie. De almachtige JDE Peet’s (Douwe Egberts) werd in ons land vorig jaar voor het eest geklopt. Daardoor is Nestlé de grootste retailer van consumentenkoffie in België geworden”, zegt Oliver Perquy, CEO van Nespresso België.

Deze week kondigde JDE Peet’s aan dat hij naar de Amsterdamse beurs zal gaan en 2 miljard euro ophalen. Met het nieuwe kapitaal wil JDE Peet’s overnames doen in landen waar het nog geen sterke positie heeft. De koffiemarkt is nog steeds erg gefragmenteerd”, zegt Casey Keller, Senior Executive. JDE Peet’s wil ook zijn theebedrijf verder uitbreiden – onder het merk Pickwick. Het bedrijf is vertegenwoordigd in meer dan 100 landen.

Nestlé

Het Zwitserse bedrijf Nestlé produceert niet alleen Nespresso en Dolce Gusto capsules, maar produceert en distribueert ook capsules voor de Amerikaanse koffieketen Starbucks. Ze zijn sinds vorig jaar verkrijgbaar in de Belgische supermarkten en zijn aangepast aan de Nespresso-machines.

JDE Peet’s verliest marktaandeel bij de filterkoffie van merken als Douwe Egberts, Jacqmotte en Zwarte Kat. Komt daarbij dat het merk ook met zijn Senseo-producten (samenwerking met Philips) verliest. Volgens Nielsen daalde de verkoop van koffiebonen vorig jaar met 5,5% tot 75,5 miljoen euro. Sinds enkele jaren produceert het bedrijf ook Douwe Egberts, L’Or en Illy-capsules die op een Nespresso-machine kunnen worden gemonteerd. Dit segment kan het verlies op filterkoffie niet compenseren.

Veeleisend

De koffieverkoop in België is de afgelopen tien jaar veranderd. Net als de rest van de wereld zijn de Belgen veeleisender geworden. Ze willen betere koffie of koffie met een uniek imago. Dat blijkt ook uit de komst van de Starbucks-koffieketen in België en de opkomst van onafhankelijke coffeeshops. Koffie is geen gewoon product meer”, zegt Perquy. Mensen praten anders over koffie.

Dit wordt ook weerspiegeld in de koffie die mensen kopen. Nespresso is sinds 1992 actief in België, maar heeft de afgelopen tien jaar grote stappen vooruit gezet. Omdat kwaliteit steeds belangrijker is geworden, wenden mensen zich tot capsules”, legt Perquy uit. “De smaak van koffie in capsules is veel meer uitgesproken. Dit was in eerste instantie niet vanzelfsprekend omdat de Belgen, net als andere Noord-Europeanen, niet gewend waren aan de intensiteit van de Italiaanse “espresso”.” Nestlé is erin geslaagd een uniek imago te creëren door de manier waarop het zijn koffie verkoopt. De meeste capsules worden online verkocht. Bestellingen worden bij u thuis geleverd of kunnen worden afgehaald in de eigen winkels.

Nespresso verwacht met de nieuwe Vertuo een verdere groei. De capsules en machines zijn anders dan die van Nespresso. Ze zijn verkrijgbaar als espresso maar de grotere capsules komen overeen met 414 milliliter koffie”, legt Perquy uit. De Belgen zijn gewend geraakt aan sterkere koffie, maar geven toch de voorkeur aan grotere porties dan de Zuid-Europeanen. Met Vertuo, oorspronkelijk ontworpen voor Amerikanen, zullen we andere Belgen overtuigen om over te stappen op ‘capsules’.

This post is also available in: nlNederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*