België heeft vier nieuwe fabrieken van de toekomst

Cargill (Izegem), Danone (Rotselaar), Delhez Tôlerie (Thimister-Clermont) en L’Oréal (Libramont) zijn de nieuwe fabrieken van de toekomst. In zeven jaar tijd is de topgroep, geselecteerd uit de meest geavanceerde productiebedrijven in België, zo uitgegroeid tot een club van 42 bedrijven die de afgelopen vijf jaar samen meer dan 1,9 miljard euro in ons land hebben geïnvesteerd. Continental, Provan, St-Engineering (voorheen Newtec), Borit en Nuscience hebben hun titel van “Fabriek van de toekomst” voor de komende drie jaar kunnen verlengen.

De “Fabriek van de toekoms” – awards zijn een initiatief van de technologieverenigingen Agoria en Sirris, het gemeenschappelijk centrum van de Belgische technologische industrie. Dit gebeurt in samenwerking met Fevia (voeding), Fedustria (textiel, hout en meubelen), essenscia (chemie en biowetenschappen), Centexbel (textieltechnologie), Catalisti (chemie en kunststoffen), Wood.be (hout en meubelen), Flanders’ FOOD (agrovoeding) en Digital Wallonia. De winnaars ontvingen hun prijzen in digitale vorm uit handen van Jan Jambon en Willy Borsus, minister-president van Vlaanderen en vice-minister-president van Wallonië.

De fabrieken van de toekomst zijn bedrijven die investeren in digitalisering, hun mensen, slimme processen en producten, en productie van wereldklasse. Ze zijn zuinig met energie en materialen en moedigen betrokkenheid, creativiteit en autonomie van de werknemers aan. Om de felbegeerde titel te verdienen, moeten bedrijven op elk van deze transformatiegebieden ten minste vier op vijf scoren op een volwassenheidsschaal tijdens een kritische beoordeling door onafhankelijke deskundigen.

Cargill (Izegem), Danone (Rotselaar), Delhez Tôlerie (Thimister-Clermont) en L’Oréal (Libramont) hebben de toetsing doorstaan.

Ondanks de corona werd 90% van de geplande investeringen toch uitgevoerd.

Hoewel 2020 een jaar vol uitzonderlijke uitdagingen was, heeft de huidige coronacrisis de fabrieken van de toekomst niet ten val gebracht. Uit een enquête onder 42 titelhouders bleek dat op het hoogtepunt van de crisis acht ondernemingen nog op volle toeren draaiden. Voor de overige fabrieken van de toekomst was de daling van de activiteitsgraad beperkt: zij bleven gemiddeld tussen 70% en 95% werken. Deze opmerkelijke prestatie werd mogelijk gemaakt door een aantal maatregelen, waaronder de snelle herinirchting van de productiehallen en de invoering van diverse veiligheidsmaatregelen en alternatieve werkmethoden om de werknemers optimaal te beschermen. Verscheidene bedrijven melden ook dat zij tijdens de crisis nieuwe markten hebben gevonden en, wat het belangrijkst is, de digitalisering hebben versneld door telewerken waar mogelijk verplicht te stellen.

De 42 fabrieken van de toekomst hebben ook gemiddeld 90% van hun geplande investeringen voor het coronajaar 2020 uitgevoerd. Dit omvat zowel de vernieuwing van de infrastructuur als investeringen in nieuwe machines, automatisering en digitalisering. Het welzijn op het werk stond ook voor deze industrieleiders in het coronajaar bijzonder hoog op de agenda. “Wij zijn onze organisatie liever een stap voor dan dat wij de markt later moeten bereiken,” was de unanieme mening.

“2020 is zeker een uitzonderlijk jaar geweest, dus het verheugt ons dat veel van de productiebedrijven in ons land ondanks zeer moeilijke omstandigheden zijn doorgegaan met de transformatie die zij hadden gepland. De winnaars van vandaag illustreren het feit dat het altijd belangrijk is om vooruit te denken en in je visie te geloven als ondernemer, want hoe moeilijk het ook wordt…. aan het eind van de rit, is de coronacrisis slechts een momentopname. Als je een topbedrijf wil zijn, moet je ook in tijden van crisis blijven investeren”, zegt Geert Jacobs, projectleider van Eactory of the Future bij Agoria.

Titel Fabriek van de Toekomst steeds meer geëerd

“Een andere interessante vaststelling is dat de aantrekkingskracht van de prijs “Fabriek van de toekomst” jaar na jaar toeneemt.” Wat in 2015 begon als een initiatief in de technologische maakindustrie, trekt kandidaten en winnaars uit heel andere sectoren aan. Deze kruisbestuiving kan alleen maar een bron van inspiratie zijn voor ambitieuze bedrijven. Het is ook een stimulans voor onze economie, die de komende jaren meer dan ooit behoefte heeft aan concurrentievermogen en dynamiek. In op technologie gebaseerde productiebedrijven, waar het destijds allemaal begon, is 30% van de bedrijven al begonnen met hun transformatie met begeleiding van Factories of the Future-partners,” zegt Geert

Twee voorbeelden

Danone: erkenning van #greenfoodheroes in Rotselaar

Zuivelproducent Danone investeert al sinds de jaren ’60 in zijn fabriek in Rotselaar, waar in 1994 Actimel werd uitgevonden. Vorig jaar, midden in de coronaire crisis en in slechts 6 maanden tijd, lanceerde Danone een plantaardige versie van Actimel in Rotselaar. Door te investeren in een waterzuiveringsinstallatie slaagde Rotselaar er vorig jaar in zijn watervoetafdruk met maar liefst 75% te verminderen.

Voor site manager Jurgen Berckmans is de fabriek van de toekomst-award een erkenning van Danone’s baanbrekende DNA in Europa. “We zijn erg trots dat we ons de fabriek van de toekomst mogen noemen. Het is de erkenning van jarenlange inspanningen om van deze productiesite een innovatieve, ecologische en humane werkomgeving te maken”.


Cargill: elke dag beter in Izegem

Al meer dan 20 jaar investeert Cargill in zijn plantaardige olieraffinaderij in Izegem met een expliciete focus op de rol van zijn werknemers. Het bedrijf betrekt zijn medewerkers en geeft hen de vrijheid, de steun en de middelen om zelfstandig bij te dragen tot voortdurende verbetering. Digitalisering speelt een belangrijke rol en zorgt ervoor dat de operatoren steeds over de nodige gegevens beschikken om de productieprocessen aan te passen en te verbeteren.

“Bij Cargill Izegem investeren we in de groei van onze medewerkers en geven we hen een duidelijke visie mee waarmee ze zich kunnen identificeren. Het doel is om enthousiaste en geëngageerde mensen te ontwikkelen die weten wat er van hen verwacht wordt, die intelligent en efficiënt samenwerken en die zich elke dag willen verbeteren. Als we hier succesvol zijn, dan komt dat omdat onze medewerkers een groot verantwoordelijkheidsgevoel en vertrouwen in elkaar en in de organisatie hebben”, legt plantmanager Marco Moes uit.

This post is also available in: Nederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*