Beïnvloeding Amerikaanse gezondheidsautoriteit (CDC) door Coca Cola aangetoond

Coca-Cola probeert de aandacht van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO)  te verleggen van gezonder eten naar meer bewegen, via de Amerikaanse gezondheidsautoriteit.

In de Washington Post verscheen gisteren volgend artikel: enkele passages werden hieronder uit het artikel gehaald en vertaald.

E-mails die tussen Coca-Cola werknemers en de hoogste ambtenaren van de Amerikaanse gezondheidsautoriteit( CDC), dit tussen 2011 en 2015 werden verzonden, tonen aan dat het bedrijf probeerde om zijn invloed te gebruiken bij het Amerikaans gezondheidsagentschap om de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) te pushen  lichaamsbeweging als de oplossing voor de obesitas-epidemie te promoten. Dit verscheen gisteren in een rapport van het gezondheidspolitieke tijdschrift Milbank Quarterly.

Het is niet de eerste keer dat voorvechters van de volksgezondheid de aandacht hebben gevestigd op de banden tussen Coca-Cola en de volksgezondheidsinstanties. Maar de gegevensuitwisselingen leveren nieuw bewijs op over de manieren waarop de voedingsindustrie – in dit geval, ‘s werelds grootste producent van suikerhoudende dranken – het overheidsbeleid in haar voordeel wil sturen, vaak op manieren die in strijd zijn met de wetenschap.

Het bewijs groeit dat een suikerzwaar dieet nog meer bijdraagt aan gewichtstoename dan eerder werd gedacht, en het is moeilijk om de effecten eenvoudigweg door middel van lichaamsbeweging te bestrijden. Toch hebben Coca-Cola, PepsiCo en andere drankbedrijven geprobeerd – door het beïnvloeden van beleidsmakers en wetgevers, misleidende marketingcampagnes en filantropie – de schuld willen wegschuiven van de suikerconsumptie naar een gebrek aan fysieke activiteit.

“Maar als we er niet in slagen om het hele verhaal te vertellen over wat echt gewichtstoename veroorzaakt – en een groot aantal gerelateerde aandoeningen zoals diabetes, hartaanvallen, beroertes en kanker – heeft dat gigantische consequenties”, stelt de krant. “Obesitas wordt geschat op 147 miljard dollar aan medische kosten per jaar in de Verenigde Staten. Dat aantal zal naar verwachting blijven stijgen, aangezien een generatie jongeren met ongekende mate van obesitas de volwassenheid bereikt.”

Bewezen feiten zijn die van Brenda Fitzgerald en Barbara Bowman, dames die voor de gezondheidsautoriteit werkten en waarvan geweten is dat zij met Coca Cola samenwerkten/correspondeerden of zich lieten betalen…

Woordvoerder Ben Sheidler van Coca-Cola zei onlangs nog het volgende: “Coca-Cola zet alles op alles om suiker in zijn dranken ter verminderen en andere drankjes met minder of geen suiker aan te bieden, om zo de aanbevelingen van de Wereldgezondheidsorganisatie te kunnen volgen die zegt dat mensen toegevoegde suikers tot 10 percent van hun dagelijkse calorische opname moeten beperken!”

The Washington Post ziet een tweede bewijs in dit verhaal in het feit dat Coca Cola de adviezen van de gezondheidsautoriteit wilde beïnvloeden, door financiële middelen te doneren aan de organisatie, de CDC Foundation, de non-profit organisatie opgericht door het Congres in 1992 ter bevordering van de volksgezondheid. Coca-Cola doneerde tussen 2010 en 2015 meer dan $1 miljoen aan de stichting, volgens de website van het bedrijf. De ethische richtlijnen van de stichting verbieden de stichting om geschenken aan te nemen die de integriteit van de stichting in gevaar kunnen brengen.

De suikerhoudende drankenindustrie is enorm succesvol geweest in haar inspanningen om de spotlight te ontwijken. Terwijl in het verleden het Congres krachtige supervisie op de tabaksindustrie heeft bewerkstelligd, zijn er vrijwel geen hoorzittingen geweest over de suikerhoudende dranken en over de invloed ervan op de gezondheid van de gewone Amerikaan.

Vertaald met www.DeepL.com/Translator

This post is also available in: Nederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*