Voedingsverpakkingsbedrijf Barias is op 24 november 2021 door UNIZO uitgeroepen tot Vlaamse KMO van het Jaar. Barias is een bedrijf uit Roeselare dat gespecialiseerd is in verpakkings- en opslagoplossingen voor de voedingsindustrie. De kandidaat uit West-Vlaanderen versloeg in de finale vier andere sterke inzendingen uit de provincies: Bumaco, koeling en airconditioning, uit Rotselaar (Vlaams-Brabant), Revive, duurzame bouwprojecten, uit Gent (Oost-Vlaanderen), PFL, verhuur en verkoop van audiovisuele apparatuur, uit Beerse (Antwerpen) en Licata Wines, wijnen, uit Diepenbeek (Limburg). Barias-verkoopmanager Chris Mullie (45) ontving de bij de titel horende onderscheiding tijdens het UNIZO-topseminarie op de Brussels Expo.
Mullie: “We ontvingen deze prijs omwille van onze ondernemingsgeest, onze missie en onze focus op innovatie en duurzaamheid, zo gaf het juryrapport toch duidelijk aan. We zijn eigenlijk een vrij onbekend bedrijf. Wij werken voor grote namen in de voedingsindustrie zoals Iglo, IJsboerke, Jules Destrooper en Vandemoortele, maar onze naam staat nooit op de verpakking. Het verpakken van levensmiddelen is geen ouderwetse zaak. Wij moeten voortdurend inspelen op nieuwe trends en investeren in machines die ons nog efficiënter maken. En natuurlijk ook duurzaamheid.

Duurzaamheid in de brede zin van het woord
Mullie: “We streven naar duurzaamheid in de breedste zin van het woord: ecologisch, sociaal en economisch. We willen elke dag beter zijn dan de dag ervoor, en dat gaat niet alleen over het verhogen van de verkoop en de winst. De cijfers vertellen niet het hele verhaal. Wij meten ons ook af aan de tevredenheid van onze klanten en medewerkers. Wij willen groeien als bedrijf en ook als mensen. Wij volgen ons personeel gedurende hun hele loopbaan en investeren in talentmanagement. Tegelijkertijd werken wij samen met onze klanten aan gedeelde duurzame waarden. Dit zijn de ingrediënten voor een gezonde groei.
Kwaliteit leveren, én de referentie zijn
Mullie: “Prioriteit nummer één: de referentie blijven in onze sector, dus in het segment van de gekoelde verpakkingen. Op die manier garanderen wij de hoogste kwaliteit en service. Dit is alleen mogelijk door een nauwe samenwerking met onze klanten. Zo weten we in welke markten we moeten investeren en welke werknemersprofielen we moeten aannemen om te groeien. Vorig jaar hebben we de Barias Academy opgericht, een opleidingscentrum om talent te ontwikkelen”. Tot op vandaag zetten Chris Mullie en zijn team maximaal in op het verwerven van zoveel mogelijk kennis en expertise om de permanente innovatie-inspanningen die het bedrijf typeren te blijven voeden. Zo zijn er onder meer samenwerkingen met het IWT, met Flancers DC, met VLAIO en diverse kenniscentra.
Geef als eerste een reactie