Avieta breidt sterk uit

De wafelproducent Avieta investeert 40 miljoen euro in een nieuwe fabriek. Avieta wil inspelen op de groeiende vraag van de consument naar Luikse wafels. Deze Brusselse/Luikse wafelfabrikant is inderdaad begonnen met de bouw van een nieuwe fabriek op een steenworp afstand van de huidige, in Vinalmont (Wanze), in de Luikse regio. Dankzij een investering van ongeveer 40 miljoen euro hoopt Avieta de omzet in vijf jaar te verdubbelen.

Avieta breidt sterk uit

Vandaag halen ze ongeveer 40 miljoen euro omzet, een eenzelfde bedrag dat ze in de nieuwe plant gaan stoppen. De nieuwe fabrieksuitbreiding zal de oppervlakte vergroten met zo’n 15.000 extra vierkante meters. Bedoeling is dat er vier nieuwe productielijnen tin komen, waardoor in 2025 de omzet zich zal verdubbeld hebben.

Franck Roseau, de directeur van het bedrijf, weet dat zijn plannen ondertussen een ferme vertraging hebben opgelopen door de coronacrisis. Ook de omzet ging 30% naar beneden tijdens de eerste drie maanden van de pandemie. Maar hij wil die 40 miljoen investeren en gelooft in de mogelijkheden van de Luikse wafel om de donut van Europa te worden.” Vandaag wordt de omet bereikt in de twee productie-eenheden in Vinalmont (Wanze) en Eandhoven (Limburg).

Export

De export van deze wafels zou het merendeel van de omzetgroei uitmaken. “Wafels zijn in het buitenland veel meer gewaardeerd dan in België. Daar worden ze als exotische en een echte Belgische lekkernij aanzien”.Achter dit bedrijf zit Patrick Limauge.Deze handelsingenieur, die weinig bekend is bij het grote publiek, nam in 1994 de wafelproducent over. Het bedrijf had toen slechts een omzet van een miljoen euro.


185 miljoen wafels per jaar

Elk jaar wordt de volledige winst opnieuw geïnvesteerd. Als gevolg daarvan heeft het bedrijf nu een wereldwijd verkoopvolume van 185 miljoen stuks, die te vinden zijn in supermarkten, fastfoodketens en bekende coffeeshops.
“We kijken naar een productie van ongeveer 750.000 wafels per dag.” Die groei kwam er ook door in te spelen op particuliere wensen en zeer veel flexibilitiet in de verpakking te creëren.

This post is also available in: nlNederlands frFrançais (Frans)

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*