Averbode en brouwerij Huyge klinken op 2035


Vijf jaar na de lancering van het Averbode-abdijbier ondertekenden de abdijgemeenschap van Abdij Averbode en Delirium Brewery Huyghe een samenwerkingscontract tot 2035. Voor de abdij is het een garantie dat de brouwerij ook op lange termijn kan investeren; voor de brouwerij biedt het dan weer opportuniteiten om het merk Averbode in het buitenland nog verder te laten groeien.


In april 2014 lanceerde de Abdij de Averbode-korf met brood, kaas en bier. Later kwam daar nog peperkoek bij. Voor de productie van het abdijbier werd brouwerij Huyghe gekozen omwille van het familiale karakter, het respect voor traditie en authenticiteit evenals het duurzame profiel.
“Hoewel Averbode bier in België enkel verkrijgbaar is bij Delhaize en bij drankencentrales, heeft het bier toch heel wat fans”, stelt Alain Delaet, ceo van brouwerij Huyghe. “Jaar na jaar blijven de omzetcijfers immers stijgen. En ook het buitenland ging overstag: Averbode is nu reeds beschikbaar in 15 landen. Dankzij de ondertekening van dit nieuwe langetermijncontract kunnen we het merk nu nog intensiever promoten in het buitenland, zodat Averbode nog verder kan groeien.”
Ook voor Marc Fierens, Abt van de Abdij, was een verlenging van het contract logisch: “We hebben de afgelopen 5 jaar vlot samengewerkt met de brouwerij om van Averbode-bier een mooi verhaal te maken. De brouwerij hielp ook bij de installatie van de plaatselijke huisbrouwerij Het Moment, waardoor bezoekers ter plaatse kunnen genieten van lokaal gebrouwen bier. De brouwerij staat ook jaarlijks een bedrag af voor het restaureren van erfgoed in onze Abdij.”
Het hoeft dan ook niet te verbazen dat de ondertekening van het nieuwe contract door Abt Marc Fierens en Huyghe CEO Alain De Laet in Het Moment plaatsvond. Hier kan je immers proeven van het door Huyghe gebrouwen Averbode bier, maar evenzeer van de verschillende lokale ‘brouwsels’ van de huisbrouwerij. En dat die lokaal gebrouwen bieren gesmaakt worden, blijkt ook uit de cijfers die Jan Van Roie, directeur van Het Moment-uitbater en sociaal-economiebedrijf Sense : “Bijna 80% van onze bezoekers kiest voor een van onze vijf lokaal gebrouwen bieren. En vooral de ‘4,85’ wordt in meer dan de helft van de gevallen besteld. In 2018 hebben we in totaal 220 HL lokaal bier gebrouwen en in 2019 zitten we nu al aan 170 HL. We kunnen dus gerust stellen dat Averbode én de lokale varianten een breed publiek aanspreken”.
Fier op ons Bier – Fiers de nos BièresBelgian Brewers Federation Prik&Tik DrinxitFEBED

This post is also available in: nlNederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*