Anuga blijft leidinggevende beurs en biedt een venster op de toekomst

Stand: YBY, ANUGA HOT BEVERAGES, Halle 7


Meer dan 70.000 bezoekers uit 169 landen gingen naar Anuga in Keulen. Die levensmiddelenbeurs vond plaats van 09.-13.10.2021 in Keulen. Er waren zo’n 4500 standhouders, maar nog belangrijker was dat dit een hybride beurs was. “Anuga@home bereikte die mensen die niet in staat waren om naar de beurs te reizen. Het centrale thema “Transform” was heel zichtbaar aanwezig bij nagenoeg alle exposanten!

Onder het centrale thema “Transform” toonden exposanten uit de hele wereld aan dat de internationale voedingsindustrie verdere stappen zetten op weg naar een duurzamer en efficiënter voedselsysteem. Vooral de aanzienlijke stijging van het aantal plantaardige of puur plantaardige producten, alternatieve eiwitproducten en nieuwe producten met een gezondheidsgericht voordeel bevestigen deze ontwikkelingen. Maar ook in het klassieke segment van melk- en zuivelproducten, vis- en vleesproducten zetten de fabrikanten in op duurzame productie, dierenwelzijn en klimaatbescherming.

Trends

Flanders Food ontdekte veel interessante producten Om een idee te krijgen van de belangrijkste trends op de beurs, selecteerde een internationale jury 67 producten voor de Anuga Taste Innovation Show, een presentatie van de meest innovatieve, duurzame of creatieve voedingsproducten. (zie onder)

Plantaardig: meer en anders

Een terugkerend ingrediënt was hennep, dat werd gepresenteerd als een echt supervoedsel. Rode biet was ooit een “vergeten groente”, maar nu is hij weer in de mode.

Alternatieve eiwitbronnen

Alternatieve eiwitbronnen en plantaardige voeding was dan weer de belangrijke trend. En dat was te zien aan de overvloed aan vleesvervangers zoals spiesjes, nuggets en zelfs spek… Het hoofdingrediënt? Erwten. En in de vorm van erwtenmeel, erwtenconcentraat of erwtenisolaat. Er waren ook alternatieven op basis van erwtenproteïne voor vis. De fabrikanten van deze visanalogen gebruiken soms ook een mengsel van verschillende plantaardige eiwitten of oesterzwammen. En natuurlijk ook hybride productenBovendien konden wij op de beurs hybride producten zien, waarbij 50% van het vlees is vervangen door champignons, alsmede kant-en-klaarmaaltijden die uitsluitend van groenten zijn gemaakt.

Functionele dranken ((gezondheid)

Drankenfabrikanten reageerden op de vraag naar gezonde dranken. We hebben een aantal drankjes ontdekt die een positief effect hebben op de huid, het immuunsysteem, stress en het energieniveau. Tot de ingrediënten die door de fabrikanten werden gebruikt, behoren collageen, inuline en minder bekende planten zoals bacopa en guarana. Hoe zit het met de vitaminen en mineralen die aan de drank zijn toegevoegd? Of een anti-verouderingswater met plantaardige stamcellen?

Maar ook in andere categorieën besteden levensmiddelenfabrikanten steeds meer aandacht aan gezondheidsaspecten. Bijvoorbeeld mengsels van noten en zaden zonder fytinezuur, een antinutriënt, voor een betere beschikbaarheid van mineralen, en een muesli die gebruik maakt van het verband tussen onze darmgezondheid en onze cognitieve functies.

Anuga als hybride beurs blijft zo bestaan naar de toekomst toe


Als hybride evenement bood Anuga ook een digitaal platform voor de exposanten, bezoekers en mediavertegenwoordigers: Anuga @home. Naast intensief netwerken kon vooral het digitaal gestreamde event- en congresprogramma, bestaande uit diverse lezingen, discussies en presentaties door gerenommeerde vakexperts en bedrijven uit de voedingsmiddelenindustrie op grote belangstelling rekenen. In totaal werden gedurende de drie beursdagen 353 formats met meer dan 6.380 uitzendminuten gestreamd. Vooral de live streams van de twee conferenties, de Newtrition X en de New Food Conference, waren erg populair. De presentaties en het netwerkaanbod van Anuga @home zullen ook na de beurs on-demand.

Wedstrijd innovatieve producten

Anuga organiseerde de Anuga Taste Innovation Show, een presentatie van de meest innovatieve, duurzame of creatieve voedingsproducten. In totaal hebben meer dan 418 bedrijven zich aangemeld met meer dan 1.332 ideeën voor creatieve producten.. De jury selecteerde hieruit 67 producten en concepten, die overtuigden door hun idee, innovatiekracht, duurzaamheid en creatieve uitvoering – verspreid over de verschillende Anuga-hallen Daarnaast werden nog tien producten onderscheiden als bijzonder innovatief.

De top tien innovaties waren

  • Gedroogde zalm – Jerky Chips van Royal Nordic (Letland)
  • Kant-en-klare – Beet Root Tots door Frostkrone (Duitsland)
  • Aztek Lager van IMAG Organics (Mexico)
  • THE COOLIVES van Aceitunas Torrent (Spanje)
  • 12 Sint-Jakobsschelpen op krokante crackers door Escal (Frankrijk)
  • Bevroren pestodruppels van Il Pesto di Pra’ srl (Italië)
  • Safran Sosse – Sugosi® I Prestigiosi van Surgital (Italië)
  • Composteerbare koffiecapsules van Café Sati (Frankrijk)
  • Lotao Green Jackfruit Veggie Balls van Lotao (Duitsland)
  • Happy Veggies – Beetroobee van Finest Selection Kft. (Hongarije)

bekijk de inoovatieve producten

Bron: Flanders Food, Anuga

beelden: Anuga

This post is also available in: Nederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*