Alpro blijft groeien, maar structuur verandert

Alpro, het Belgische merk voor plantaardige zuivelproducten, groeide vorig jaar met 11%. Deze dochteronderneming van de Franse zuivelgroep Danone sloot het jaar af met een omzet van 532,5 miljoen euro, ondanks een daling van de winst. Met 8,3 miljoen euro lag de nettowinst van het jaar ruim 30% lager dan in het jaar voordien. De bedrijfslasten stegen met 14 procent, schrijft de onderneming in haar jaarverslag. De kosten van grondstoffen en verpakkingen zijn onder andere gestegen.

Achter de schermen is er veel veranderd. CFO Paul Denayer verliet het bedrijf. Het bedrijf wil de reden niet prijsgeven. Kort na de overname van Danone in 2016 moest ook de directeur van Alpro het bedrijf verlaten.

Gent

“Alpro in Gent is nog steeds uiterst cruciaal en het hoofdkantoor voor Alpro”, vertelt An Dejaeger.” Het omvat – in tegenstelling tot wat wij eerder stelden – nog alle diensten, nog steeds evenveel werknemers en is een fundamentele pijler in België naast de fabriek in Wevelgem waar de plantaardig voedingsproducten .geproduceerd worden.”

De echte verandering situeert zich bij Danone en is wél belangrijk voor ondersteuning en groei. De commerciële organisaties wereldwijd van Danone versterken voortaan het distributienetwerk van Alpro zodat dit merk nog méér groeien. Dit in tegenstelling tot vroeger, toen Alpro voornamelijk met distributeurs werkte.

In de vier grootste landen, België, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland, blijft Alpro zijn producten zelfstandig verkopen.
Alpro blijft echter personeel aanwerven. Eind 2018 zei het bedrijf op zoek te zijn naar 120 nieuwe medewerkers: 20 medewerkers naar de hoofdzetel en de rest naar de fabriek in Wevelgem, die reeds 780 mensen tewerkstelt.

This post is also available in: nlNederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*