Alcoholvrij bier blijft aan populariteit winnen

Door de afgelasting van festivals, sport- en culturele evenementen en andere manifestaties was de daling van de verkoop van pilsbieren meer uitgesproken dan die van speciaalbieren. Meer in het algemeen kiezen bierdrinkers steeds vaker het type bier dat zij drinken in functie van het consumptiemoment. Speciale (zwaardere) bieren worden meer gedegusteerd, terwijl alcoholvrije of -arme bieren meer gedronken worden wanneer de omstandigheden dat vereisen. Consumenten worden zich steeds bewuster van alcohol en passen hun drinkgedrag daaraan aan. Alcoholvrij bier is een zeer goed alternatief wanneer men geen alcohol wil of kan drinken, en is vaak gezonder dan vele andere alcoholvrije dranken.

Interessant is dat de verkoop van alcoholvrije of -arme bieren in 2020 stabiel is gebleven (in tegenstelling tot andere biertypes).De moeilijke economische context van 2020 heeft de Belgische brouwerijen er niet van weerhouden om hun sociale en ecologische verantwoordelijkheden ter harte te blijven nemen. Zo heeft de BOB-sensibiliseringscampagne uitstekende resultaten opgeleverd: slechts 2% van de chauffeurs testte positief.

Duurzaamheid

De sterke duurzaamheidsinitiatieven die in 2020 zijn genomen, tonen aan dat de sector voortdurend op zoek is naar nieuwe oplossingen om bier op een duurzame manier te brouwen zonder daarbij aan kwaliteit in te boeten, onder meer door gebruik te maken van groene energie en lokale grondstoffen. Alle initiatieven die door Belgische Brouwers en haar leden werden genomen in het kader van hun maatschappelijke verantwoordelijkheid, kunnen in het jaarverslag 2020 worden geraadpleegd.

http://www.belgianbrewers.be/IMG/pdf/jaarverslag_bb_2020.pdf

Auteur: Geert Van Lierde

Beeld: Brouwerij Roman

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*