Agristo is de Supergazelle – ambassadeur 2022 bij Trends/Tendances

Agristo is de Gazelle 2022-ambassadeurs in de categorie grote bedrijven. Trends/Tendances organiseren dit evenement voor de 21ste keer. Deze snelgroeiende bedrijven (“gazellen”) zijn sterk en competitief en hebben een positieve invloed op het ondernemingsklimaat.

Agristo (600 miljoen euro omzet en 1.000 werknemers) is met haar diepgevroren frieten en aanverwante producten aanwezig in meer dan 120 landen. “In 2020 hebben we wat moeten besnoeien, maar over het algemeen hebben we de pandemie en de Brexit goed verteerd”, aldus co-CEO’s Hannelore Raes. “Onze omzet is in de loop van het jaar stabiel gebleven. Een van de basisredenen daarvoor is onze geografische spreiding. Wij hebben ook een gediversifieerd klantenbestand met een mix van retail- en foodserviceklanten, zoals restaurantketens en commerciële grootkeukens.”

In 2021 richtte Agristo zich opnieuw op groei. “Sinds afgelopen najaar voelen we echter de impact van de stijgende energie- en grondstofprijzen op onze marges,” legt Hannelore Raes, co-CEO, uit. Wij prijzen ons gelukkig dat wij de afgelopen jaren fors hebben geïnvesteerd in hernieuwbare energiebronnen. Daar plukken we nu de vruchten van. In de nieuwe hoofdzetel te Wielsbeke werken we bijvoorbeeld samen met de A&U-centrale, die niet-recycleerbaar houtafval omzet in stoom en elektriciteit. Wij gebruiken deze energie onder andere om aardappelen te schillen en frieten te verwarmen.

“De derde productielijn is in Wielsbeke pas onlangs in gebruik genomen,” legt Raes uit. “We hebben nog veel ruimte voor groei. Tegen 2025-2026 willen we nog een productielijn operationeel hebben.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*