AB InBev verstevigt macht met aankoop RateBeer

Door RateBeer over te nemen koopt AB InBev een massa data over bier. De website is een belangrijk platform waarmee kleine artisanale brouwers klanten rekruteren.

Ongerustheid bij duizenden bier- fanaten

De Belgisch-Braziliaanse bierreus AB InBev neemt RateBeer over, een website waarop bierliefhebbers scores geven aan bieren. ‘RateBeer is voor de bierwereld wat TripAdvisor is voor het toerisme’, zegt de biersommelier Sofie Vanrafelghem.

Westvleteren

De site ligt aan de basis van het wereldwijde succes van het Belgische trappistenbier Westvleteren 12. Dat stond jarenlang op nummer één in de top 50 van de beste bieren die RateBeer elk jaar opstelt.

Kleine brouwers

Voor kleinschalige onafhankelijke brouwers is RateBeer een manier om klanten te vinden. ‘Voor ons is RateBeer belangrijk voor de export naar het buitenland’, zegt Ronald Mengerink. Hij is de eigenaar van Dochter van de Korenaar, een kleine brouwerij uit Baarle-Hertog die populair is bij bierfanaten. ‘Veel importeurs willen niet met je in zee gaan als je score op RateBeer te laag is.’

Kennis maakt macht

‘Dankzij de data van RateBeer kan AB InBev achterhalen welke bierstijlen in de smaak vallen, bij wie en waar’, zegt Erik Mannens, een datawetenschapper van de Universiteit Gent. ‘Zo kan AB InBev beter reageren op de opkomst van nieuwe bierstijlen.‘ Hij verwijst naar hoe AB InBev de voorbije jaren de boot miste bij de wereldwijde opkomst van de India Pale Ale (IPA), een bittere bierstijl. ‘Met de gegevens van RateBeer had AB InBev kunnen voorspellen dat de IPA’s populair zouden worden.’

Onafhankelijkheid blijft behouden

Op de vraag of AB InBev de data zal gebruiken voor marktonderzoek en productontwikkeling antwoordt woordvoerder Ingvild Van Lysebetten ontwijkend. ‘RateBeer blijft onafhankelijk werken.’

De voorbije jaren kocht AB InBev nog andere databedrijven die actief zijn in de biersector. Zoals het Israëlische Weissbeerger. Dat databedrijf installeert meetapparatuur in cafés.

‘Velen zijn nog niet vergeten wat AB InBev in de afgelopen decennia gedaan heeft. De brouwer heeft in België veel cafés in handen en verbiedt de uitbaters bieren te verkopen van andere brouwers‘, zegt Vanrafelghem. ‘Daardoor zijn veel kleine brouwers erg kwaad op AB InBev. In de overname van RateBeer zien ze opnieuw een poging van AB InBev om hen stokken in de wielen te steken.’

. ‘AB InBev zal geen enkele impact hebben op de scores, de recensies en de feedbacksysteem’, zegt Van Lysebetten. ‘Op geen enkele manier is het voor ons mogelijk om invloed uit te oefenen op de redactionele beslissingen op het platform.’

This post is also available in: Nederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*