
Bud Light, het biermerk van AB InBev, is niet langer het best verkochte bier in de Amerikaanse supermarkten. De verkoopcijfers van Bud Light zijn sterk gedaald na een controverse rond een campagnestunt met transgender-influencer Dylan Mulvaney. Op 1 april postte Mulvaney een video waarin ze een gepersonaliseerd bierblikje van Bud Light liet zien, wat conservatieve Amerikanen boos maakte en leidde tot een boycot van het merk. De associatie van dit bier met een transgender was er blijkbaar over !
In een videopost toonde Dylan Mulvaney zich super tevreden met zijn gepersonaliseerde blikje. Maar de stoere bierdrinkers in Amerika konden dit niet smaken. Zij voelden blijkbaar geen connectie met deze transgender en begonnen het bier te boycotten. Als gevolg hiervan is Bud Light zijn leidende positie op de Amerikaanse markt kwijtgeraakt aan Modelo Especial, een bier van Grupo Modelo dat oorspronkelijk eigendom was van AB InBev maar werd verkocht aan distributeur Constellation Brands om te voldoen aan mededingingsbezwaren. AB InBev heeft sinds de controverse al 17 procent van zijn beurswaarde verloren, ongeveer 20 miljard euro. Hoewel de beurswaarde sinds begin juni weer stijgt, heeft de boycot aanzienlijke economische gevolgen gehad voor het bedrijf. Dit is niet de eerste keer dat AB InBev te maken heeft met een boycot in de VS, eerder weigerde een bekende gaybar in New York nog bier van het bedrijf te verkopen vanwege bijdragen aan politici die anti-holebiwetgeving steunden.

Geef als eerste een reactie