AB-Inbev: “2020 slecht jaar wegens corona”

Door de sluiting van de horeca daalde de omzet en de winst bij bouwerijgroep AB INBEV. In Europa presteerde AB InBev ook minder goed dan wereldwijd, als gevolg van de dalende bierverkoop in de horecasector. In de loop van het jaar daalden de volumes en de omzet met 5 à 10%, terwijl de ebitda met dubbele cijfers daalde.

AB-INBEV, de Belgisch-Braziliaanse brouwerijgroep zag zijn volumes en inkomsten minder dalen dan analisten hadden verwacht: -5,7% voor zijn totale volumes, tot 530 miljoen hectoliter, tegen -6,1% verwacht, en -3,7% voor zijn omzet, tot 46,8 miljard dollar, tegen -4,5% verwacht.

Nog altijd winst

AB InBev boekte een genormaliseerde winst van 3,8 miljard in 2020, tegenover 8 miljard een jaar eerder, een daling van meer dan 50% ten opzichte van 2019 (USD 8 miljard). De ebitda-marge daalde met 382 basispunten tot 36,9%.

Meer e-commerce

Op alle markten hebben de consumenten zich aan de pandemische crisis aangepast door meer over te schakelen op e-handel en thuisconsumptie. AB InBev heeft onder meer gereageerd door het gebruik van haar digitale handelsplatforms te stimuleren. “De omzet van de groep in harde seltzers, cocktails en wijnen overschreed 1 miljard dollar. ” Het business-to-business platform BEES, bijvoorbeeld, heeft al 900.000 gebruikers in negen landen en de groep zal het dit jaar op verschillende nieuwe markten introduceren. Een ander voorbeeld is dat de groep de consumenten rechtstreekse toegang heeft verschaft via een twintigtal e-commercemerken over de hele wereld. In China eist het de titel op van leider in de online brouwerijmarkt.

Innovatie

zette ook zijn strategie van premiumisering en zijn innovatiebeleid voort. Opmerkelijk is ook de ontwikkeling in andere categorieën dranken, waaronder hard seltzer, gearomatiseerd en alcoholhoudend water, kant-en-klare cocktails, en wijnen en gedistilleerde dranken. In 2020 bedroeg de omzet in dit segment meer dan een miljard dollar.

This post is also available in: Nederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*