“De biermarkt herstelt zich voorzichtig”, aldus AB-InBev topman Fabio Sala van de Benelux op basis van de derde kwartaalcijfers. In die periode opende al 87% van de horecapartners hun deuren. Er tekende zich in de horeca een duidelijke groei af ten opzichte van 2020, onder meer dankzij de stijgende populariteit van meer premiumbieren Stella Artois, Tripel Karmeliet en de lancering van het sterk blonde bier Victoria.
“Het herstel blijft uitdagend: door het slechtere zomerweer en de veiligheidsrestricties die tot 1 oktober van kracht waren, bleef de horecaverkoop nog beneden het niveau van de laatste normale zomermaanden in 2019. Aangezien wij willen bijdragen aan het herstel van de hele sector en ons verantwoordelijk voelen voor veel van onze horecapartners, investeerden we als brouwer dit kwartaal meer dan 7 miljoen euro in de Belgische horeca, onder meer in nieuwe tapinstallaties.”
Retail, horeca en waakzaamheid
“In de supermarkten zagen we een lichte daling ten opzichte van hetzelfde sterke kwartaal in 2020 en zijn we nog niet terug op het niveau van de laatste pre-covid zomermaanden in 2019. Die trend tekent zich af in de hele biercategorie.”
Fabio Sala, President AB InBev BeNeLux en Frankrijk, dankt de Belgische regering voor de grondige en zeer snelle vaccinatiecampagne die de horecasector een nieuw elan gaf. “We zijn vooral zeer blij dat we weer op café kunnen, zeker in een land waar de biercultuur deel uitmaakt van het Unesco erfgoed. Wij moeten allemaal waakzaam en voorzichtig blijven aangezien de pandemie nog niet voorbij is; door correct te handelen en de gezondheidsrichtlijnen van de overheid te volgen, zijn wij er zeker van dat we de eindejaarperiode voor onze horecapartners kunnen vrijwaren en de gezellige cafébeleving zoveel mogelijk kunnen garanderen. Het herstel op de Belgische biermarkt is nog verre van voltooid en de situatie blijft zeer precair, dit is een belangrijk momentum voor iedereen”.
Geef als eerste een reactie