Aardappelveredelaar HZPC ziet veel lichtpunten voor de toekomst

HZPC wist dat het boekjaar 2020/2021 zwaar zou worden. Afgelopen jaar heeft de aardappelveredelaar geopereerd in een wereldwijde economische recessie. Met grote gevolgen voor meerdere bedrijfstakken. Ook voor HZPC. Echter, lichtpunten zijn er altijd. Ook nu. “We constateren een verhoging van de afzet in tonnen, zijn trots op de start van het Connecting Growers programma en tevreden met alle inspanningen om toch een competitieve uitbetalingsprijs te realiseren voor onze telers.”

Op 7 oktober 2021 heeft de raad van commissarissen van HZPC Holding B.V. de jaarrekening over het boekjaar 2020/21 besproken. De omzet van HZPC bedroeg 312 miljoen euro, tegenover 360 miljoen euro het jaar ervoor. De dividenduitkering blijft gelijk, op 1 euro per aandeel; het gevolg van een lager operationeel resultaat. Waar de omzet afnam en de dividenduitkering gelijk bleef, zagen we de afzet juist toenemen. 

Groei tonnages

In het jaar 2019/2020 verkochten we direct of via licentienemers 892.000 ton pootaardappelen. In het afgelopen jaar 2020/2021 passeerden we een nieuwe grens. Met als resultaat een totale afzet van 904.000 ton pootaardappelen.

De groei in tonnen vond vooral plaats buiten Europa in Amerika en Azië. De marge op deze extra tonnen compenseert echter niet de sterke verlaging van de marge die HZPC heeft ondergaan in Nederland en Frankrijk als gevolg van een veel lagere afzet aan de fritesindustrie en een aantal grote exportlanden zoals Algerije.

Operationeel resultaat

Het resultaat van de onderneming na belastingen komt uit op € 0 miljoen. Dit was het voorgaande jaar € 1,2 miljoen. “Dat resultaat hadden we ook in 2020/2021 kunnen behalen, ware het niet dat we ervoor hebben gekozen om toch te starten met het Connecting Growers programma. Dit kostte in 2020/2021 € 1,35 miljoen euro. Met dit programma hebben we certificaten aangekocht en overgedragen aan 70% van onze actieve telers in de Europese Unie”, aldus Gerard Backx, CEO HZPC

Van telers, voor telers

Gerard Backx, CEO HZPC: “Het succes van HZPC is het succes van onze telers. We hechten er grote waarde aan dat de certificaten van HZPC in handen zijn van actieve telers. Met Connecting Growers willen we hen aan ons binden en zorgen dat zij profiteren van de ontwikkeling van HZPC. Door dit programma is het aantal certificaathouders sterk verhoogd. Naast het succes van Connecting Growers zijn we ondanks de vele uitdagingen waar onze organisatie mee te maken kreeg, tevreden met alle inspanningen om tóch competitieve uitbetalingsprijzen te realiseren voor onze telers.”

Toekomstperspectief

Gerard Backx, CEO HZPC: “Onze focus is groei. Hoewel dit proces het afgelopen jaar is vertraagd, is er niets gebroken.” Wel was HZPC genoodzaakt om de organisatie op enkele plekken te reorganiseren, wat helaas invloed had op het aantal beschikbare werkplekken. “Het doet zeer wanneer je beslissingen moet nemen die je liever niet wilt nemen. Dankzij het gedegen fundament van onze organisatie konden we dit zoveel mogelijk beperken, maar het neemt niet weg dat we dit liever anders hadden gezien.”

“De basis van HZPC is gelukkig gezond. Bovendien is onze aanwezigheid in vele landen alleen maar sterker geworden het afgelopen jaar, net als het productenpakket en mooie projecten.” Een goed voorbeeld hiervan is het onlangs gepresenteerde Even Greener, een selectie duurzame rassen met een lagere impact op het milieu. “Dankzij deze lichtpunten en de energie die we voelen binnen onze organisatie gaan we met vertrouwen richting de toekomst. Richting groei.”


Over HZPC

Opgericht in 1898, en geworteld in Nederlandse bodem, is HZPC uitgegroeid tot internationaal marktleider op het gebied van aardappelveredeling, pootgoedhandel en productconceptontwikkeling. HZPC biedt vernieuwende aardappelrassen, die zijn geoptimaliseerd voor lokale teeltomstandigheden. Het bedrijf deelt kennis en richt zich op oplossingen die inspelen op de klimatologische, culturele en commerciële uitdagingen binnen de voedselindustrie. Met ruim 400 medewerkers in 16 verschillende landen, en export naar meer dan 90 landen draagt HZPC bij aan de beschikbaar van verantwoord voedsel en het welzijn van miljoenen mensen wereldwijd.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*