Klimaatcrisis is schuld van de rijke(n) landen

De rijken zijn in de eerste plaats verantwoordelijk voor de wereldwijde klimaatcrisis, zo beweert een studie van de Universiteit van Leeds van 86 landen.

De rijkste tiende van de mensen verbruikt in totaal ongeveer 20 keer meer energie dan de onderste tien, waar ze ook wonen.

De kloof is het grootst in het vervoer, waar de bovenste tiende 187 keer meer brandstof opslokt dan de armste tiende, aldus het onderzoek.

Dat komt omdat mensen met de laagste inkomens het zich zelden kunnen veroorloven om zich te verplaatsen.

De onderzoekers vonden dat hoe rijker de mensen werden, hoe meer energie ze normaal gesproken gebruiken. En het werd in alle landen gerepliceerd.

En ze waarschuwen dat, tenzij er een belangrijke beleidsverandering plaatsvindt, het energieverbruik van huishoudens tegen 2050 kan verdubbelen ten opzichte van het niveau van 2011. Dat is zelfs het geval als de energie-efficiëntie verbetert.

Transportkloof

De onderzoekers hebben de gegevens van de Europese Unie en de Wereldbank gecombineerd om te berekenen hoe de verschillende inkomensgroepen hun geld uitgeven. Ze zeggen dat het de eerste studie in zijn soort is.

Het bleek dat in het vervoer het rijkste tiende deel van de consumenten meer dan de helft van de energie verbruikt. Dit is een weerspiegeling van eerder onderzoek waaruit blijkt dat 15 procent van de reizigers in het Verenigd Koninkrijk 70 procent van alle vluchten neemt.

De ultra-rijken vliegen veruit het verst, terwijl 57% van de Britse bevolking helemaal niet naar het buitenland vliegt.

De studie, gepubliceerd in Nature Energy, toonde aan dat energie voor koken en verwarmen rechtvaardiger wordt verbruikt.

Maar zelfs dan gebruikt de top 10% van de consumenten ongeveer een derde van het totaal, wat waarschijnlijk een weerspiegeling is van de grootte van hun huis.

Oplossingen?

Co-auteur professor Julia Steinberger, leider van het project in Leeds, vroeg ernaar: “Hoe kunnen we de zeer ongelijke verdeling van energie veranderen om iedereen een fatsoenlijk leven te geven en tegelijkertijd het klimaat en de ecosystemen te beschermen?

De auteurs zeggen dat de overheden de vraag naar vervoer zouden kunnen verminderen door beter openbaar vervoer, hogere belastingen op grotere voertuigen en frequente vliegtuigheffingen voor mensen die de meeste vakanties nemen.

Ze zeggen dat een ander alternatief is om voertuigen sneller te elektrificeren, hoewel eerdere studies suggereren dat zelfs dan de vraag naar het rijden moet worden verminderd om de druk op het gebruik van hulpbronnen en de elektriciteitsproductie en -distributie te verminderen.

Rijke Britten

In het onderzoek is ook gekeken naar het relatieve energieverbruik van het ene land ten opzichte van het andere.

Uit het onderzoek blijkt dat een vijfde van de Britse burgers in de top 5 staat van de mondiale energieconsumptie, samen met 40% van de Duitse burgers, en de gehele Luxemburgse bevolking.

Slechts 2 procent van de Chinezen behoort tot de wereldwijde top 5 procent van de gebruikers, en slechts 0,02 procent van de mensen in India.

Zelfs het armste vijfde deel van de Britten verbruikt meer dan vijf keer zoveel energie per persoon als het onderste miljard in India.

De studie zal waarschijnlijk de toekomstige VN-klimaatonderhandelingen ontketenen, waarbij de kwestie van de billijkheid altijd bitter omstreden is.

In de VS hebben libertaire politici de klimaatverandering typisch afgeschilderd als een voorbode van het wereldwijde socialisme.

Een normaal leven?

Maar professor Kevin Anderson, van het Tyndall Centre in Manchester, die niet betrokken was bij het onderzoek, vertelde BBC News: “Deze studie vertelt relatief rijke mensen zoals wij wat we niet willen horen.

“Het klimaatprobleem wordt ingekaderd door ons hoge gezagsdragers – de politici, zakenmensen, journalisten, academici. Wanneer wij zeggen er onze mensen niet zullen verdagen dat er een hogere belastingen op het vliegen komt, bedoelen wij dat WIJ niet minder willen vliegen”.

“Hetzelfde geldt voor onze auto’s en de grootte van onze huizen. We hebben onszelf ervan overtuigd dat ons leven normaal is, maar de cijfers vertellen een heel ander verhaal,” zei hij.

Volgens de studie zou alleen al de vervoersenergie tegen 2050 met 31% kunnen toenemen. “Als het vervoer afhankelijk blijft van fossiele brandstoffen, zou deze toename rampzalig zijn voor het klimaat”, aldus het rapport.

Remedies

Het stelt verschillende remedies voor verschillende soorten energiegebruik voor. Vliegen en rijden met grote auto’s zou dus met hogere belastingen te maken kunnen krijgen, terwijl energie uit huizen zou kunnen worden gereduceerd door een aanpassing van de woningen.

De auteurs merken op dat de recente begroting daalde om de brandstofbelasting te verhogen en beloofde 4.000 mijl nieuwe wegen. Er werd geen melding gemaakt van huisisolatie.

Het ministerie van economie en financiën werd gecontacterd in GB om de belastingskwesties te bespreken die in het onderzoek worden besproken, maar weigerde commentaar.

Bron: bbc.com

This post is also available in: nlNederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*