
Het beursgenoteerde cateringbedrijf Compass Group Belgium en de Gents-Brusselse start-up Dripl slaan de handen in elkaar om de strijd tegen wegwerpverpakkingen op te voeren. Compass Group, de Belgische poot van het grootste foodservicebedrijf ter wereld, zal verpakkingsvrije Dripl-drankautomaten installeren bij zijn klanten. Dankzij enkele eerste toestellen wisten de twee bedrijven samen al ruim 30.000 verpakkingen te vermijden.
Compass Group Belgium kan dankzij het partnership een antwoord bieden op een vraag die meer en meer klanten stellen. “Duurzaamheid is niet langer optioneel”, zegt Bart Matthijs, CEO van Compass Group Belgium. ”We merken dat bedrijven steeds vaker zelf bij ons aankloppen en vragen naar duurzamere en gezondere alternatieven voor traditionele frisdrank.” En laat dit net zijn waar Dripl zijn missie van heeft gemaakt.
Voor Dripl betekent deze samenwerking op zijn beurt een reuzensprong voorwaarts om voor een revolutie in de frisdrankindustrie te zorgen. De start-up van Colin Deblonde en Lucas Moreau is sinds 2019 actief en wil met zijn ‘Refill Points’ (lees: tapautomaten waarbij je gezonde frisdrank zonder toegevoegde suikers kan tanken in een hervulbare drinkbus) fors snoeien in de afvalberg van 1,3 miljard verpakkingen die de klassieke frisdrankindustrie elke dag veroorzaakt. “Ons doel is om tegen eind 2023 10 miljoen wegwerpverpakkingen te besparen en in heel Europa actief te zijn,” stelt Dripl co-founder Deblonde. “Het is dankzij grote spelers als Compass dat we op korte termijn het meeste impact kunnen maken. Het besef dat het anders kan is echt doorgedrongen in de bedrijfswereld en dat juichen we heel hard toe uiteraard.”
Kies voor duurzaam
Als belangrijke internationale speler in catering heeft Compass Group immers de schaalgrootte en gelegenheid om bedrijven wereldwijd aan te zetten een positieve invloed uit te oefenen op mens en planeet. Vandaag bots je op de werkvloer nog te vaak op klassieke drankautomaten of koelkasten vol met flesjes en blikjes. Duurzame alternatieven zijn er niet. Met de samenwerking met Dripl kan Compass Group Belgium nu dus ook een echte oplossing aanbieden om het aantal verspilde wegwerpverpakkingen bij Belgische bedrijven aan te pakken.
Over Compass Group Belgium
Lekker, gezond en duurzaam eten, klaargemaakt en geserveerd met passie en liefde. Dat is in een notendop waar Compass Group Belgium voor staat. De Belgische foodservicespecialist maakt deel uit van de internationale Compass Group, wereldwijd de grootste speler op vlak van food service en catering, een concern die actief is in 45 landen, 550.000 medewerkers telt en kookt op maar liefst 55.000 locaties verspreid over de planeet. Het hoofdkantoor in België is gevestigd in Brussel, maar de 1500 medewerkers staan klanten bij in het hele land. Elk jaar bereiden ze in België meer dan 6 miljoen maaltijden voor uiteenlopende segmenten: via Eurest voor bedrijven en overheden, Scolarest voor onderwijs en Medirest voor de zorgsector. Bovendien heeft Compass Group Belgium ook een eigen event cateraar ‘Gourmet Invent’, een premium retail merk ‘Tom & Della’s’ dat hoogstaande maaltijden en salades aan huis levert, en een aankoopplatform voor de voedingsmiddelenmarkt onder de naam “Xandrion”.
Over Dripl
Dripl is de allereerste drankautomaat die goed is voor je lichaam en de planeet. De Gents-Brusselse start-up werd opgericht door founders Lucas Moreau en Colin Deblonde in 2019. Via een honderdtal Refill Points bij bedrijven als A.S. Adventure, HubSpot, SAP, JBC en Showpad werden er op vandaag al meer dan 250.000 verpakkingen vermeden. Dripl vind je momenteel op verschillende locaties in België, maar de ambities zijn groot: tegen het einde van het jaar wil de start-up meer dan 300 Refill Points over ons land verdeeld hebben. Binnen 3 jaar wil Dripl in heel Europa actief zijn om zo 10 miljoen wegwerpverpakkingen te vermijden.
Op de foto: het team van Dripl
Geef als eerste een reactie