2.300 extra jobs voor Belgische voedingsindustrie, maar binnenlandse markt krimpt

Jan Vander Stichele (Lotus Bakeries) is sinds 4 december de nieuwe voorzitter van Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie. Hij neemt het voorzitterschap over van Jean Eylenbosch (Coca-Cola European Partners) en reikt de hand uit naar beleidsmakers om het groeipotentieel van Belgische voedingsbedrijven te versterken. Hij doet dat samen met de nieuwe CEO Bart Buysse, sinds 1 oktober de opvolger van Chris Moris, die 20 jaar aan het hoofd van Fevia stond.

“We hebben 4 recepten klaar om samen met beleidsmakers te koken aan een welvarende, duurzame en gezonde toekomst. En er is nog groeipotentieel: dat bewijzen de omzetstijging van 4 miljard euro en de 300 miljoen extra investeringen die onze ondernemers de afgelopen 3 jaar creëerden”, aldus Jan Vander Stichele. “Maar dat succesverhaal danken we volledig aan onze export. Onze binnenlandse markt gaat achteruit en dat is een slecht teken aan de wand. Maar er staat meer op het spel dan groei: we willen ook samen talenten aantrekken, circulair ondernemen stimuleren en van evenwichtige voeding verder de norm maken.”

De exportsuccessen van Belgische voedingsbedrijven staan in schril contrast met de afzet op de Belgische markt. Die ging vorig jaar met 2,2% achteruit. De redenen zijn welbekend: een opeenstapeling van taksen, heffingen en bijdragen maken Belgische producten duurder dan die van buitenlandse concurrenten, waardoor grensshoppen in de lift zit. Daarbovenop komt stilaan de impact van de e-commerce. Vandaag kopen Belgen bijna 3% van hun voeding voor thuisconsumptie online aan. Die komen vaak vanuit het buitenland. Buitenlandse webshops bieden dranken aan zonder daarbij de Belgische accijnzen en verpakkingsheffing te betalen.  
Tegelijk staan de relaties tussen de verschillende schakels van de keten onder druk door de toenemende prijsdruk en een grotere efficiëntie in de ons omringende landen. Het opkomende protectionisme en de Brexit dreigen bovendien ook de export onder druk te zetten. Fevia voorzitter Jan Vander Stichele pleit daarom voor een beleid dat inzet op samenwerking om de competitiviteit van Belgische voedingsbedrijven, waaronder 90% kmo’s, te versterken.

Hightech talenten voor hightech fabrieken

Belgische voedingsbedrijven slaagden er de voorbije drie jaar in om 2.300 nieuwe jobs te creëren, maar zien dagelijks 1.500 vacatures openstaan. “Onze ondernemers investeren in eigen land en vormen onze fabrieken om tot hightech omgevingen die ons competitief houden. De keerzijde is dat onze bedrijven dagelijks zoeken naar technisch gekwalificeerde talenten op een te krappe arbeidsmarkt. We investeren zelf volop in opleidingen en maken de sector aantrekkelijker met het merk Food At Work, maar ook de overheid heeft hier een verantwoordelijkheid. Nog meer inzetten op STEM-onderwijs en duaal leren is absoluut noodzakelijk om te vermijden dat we morgen hightech fabrieken hebben zonder mensen om ze te laten draaien”, zegt CEO Bart Buysse. 

4 recepten, 12 ingrediënten

Tijdens haar Jaarvergadering lanceerde Fevia haar memorandum waarin het beleidsmakers 4 recepten voor een welvarende, duurzame en gezonde toekomst voorschotelt. Naast het stimuleren van de groei en het aantrekken van talenten, wil Fevia nieuwe stappen zetten op het vak van circulair ondernemen en evenwichtige en veilige voeding. Jan Vander Stichele: “We hebben recepten voor groei, voor het aantrekken van talenten, voor circulair ondernemen en voor evenwichtige voeding. We trekken daarmee de lijn door van onze duurzaamheidsstrategie die we samen met onze stakeholders ontwikkelden. Voor elk recept nemen we als sector engagementen, maar kijken we ook naar de beleidsmakers om hun verantwoordelijkheid op te nemen. We bieden daarvoor 12 ingrediënten met duidelijke vragen om in de komende legislatuur samen met onze voedingsbedrijven te zoeken naar de oplossingen voor onze voedingsbedrijven, voor de consument en de maatschappij.”


This post is also available in: nlNederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*