Tijdens de coronacrisis stegen de uitgaven voor zuivel in België

De pandemie heeft de binnenlandse consumptie van zuivelproducten doen toenemen. De Belgen gaven in 2021 gemiddeld 7,4% meer uit aan zuivelproducten dan in 2019. Zuivelproducten blijven een natuurlijk onderdeel van onze voeding. De Belgen consumeren gemiddeld 4 consumptiemomenten melk per dag. Dit is het resultaat van een enquête die in opdracht van VLAM werd uitgevoerd door iVox en GfK België.

In 2021 consumeerde 81% van de Belgen minstens één zuivelproduct per dag en een Belg heeft gemiddeld vier zuivelmomenten per dag, van een druppel melk in de koffie, over boter om mee te koken of als broodbeleg, tot een plakje kaas, een bakje yoghurt, … Zuivelproducten zijn een essentieel onderdeel van onze voeding. Minder dan 1% van de Belgen zegt nooit zuivelproducten te eten.

Bij millennials (18-35 jaar) is dat 3,6 zuivelmomenten per dag, iets minder dan het algemene gemiddelde. In vergelijking met ouderen consumeren zij minder latte, boter in boterhammen, boter om te bakken, kaas en yoghurt, maar verhoudingsgewijs meer melk bij ontbijtgranen/muesli/havermout, melk als basis voor andere dranken (chocolademelk, smoothies, enz.), gearomatiseerde melk, drinkyoghurt en room. Dat blijkt uit een studie van iVox in opdracht van VLAM over de totale consumptie van de Belgen in 2021.

Covid-19 leidde tot een toename van de consumptie van zuivelproducten thuis

VLAM analyseert jaarlijks de consumptiegegevens van huishoudens voor verse producten, verzameld door GfK België bij een consumentenpanel van 6.000 Belgische huishoudens. Over het geheel genomen hebben de coronacrisis en de begeleidende maatregelen onze consumptie in eigen land doen toenemen in vergelijking met die in het buitenland. In 2020 lagen de uitgaven voor verse producten 14% hoger dan in 2019 en in 2021 nog 12% hoger dan in 2019.

Dezelfde tendens wordt waargenomen voor zuivelproducten. De totale uitgaven voor zuivelproducten bedragen 3,16 miljard euro in 2020 en 3,04 miljard euro in 2021, tegen 2,83 miljard euro in 2019, vóór de pandemie. Dat is respectievelijk 12% en 7,4% meer dan in 2019.

Kaasuitgaven in de lift

In 2021 zal kaas goed zijn voor 47% van de zuiveluitgaven. Het marktaandeel van kaas is de afgelopen jaren licht gestegen. Boter en yoghurt hebben wat marktaandeel verloren.


Qua volume blijft consumptiemelk de grootste categorie zuivelproducten met een aandeel van 52,4%. In 2021 bedroeg de melkconsumptie van de huishoudens 42,1 liter per hoofd van de bevolking, tegen 40,7 liter in 2019, vóór de coronacrisis. Bovendien hebben de huishoudens in 2021 per hoofd van de bevolking 12,4 kg kaas, 10,2 kg yoghurt, 1,7 kg boter, 2,3 liter room, 4,8 liter roomijs, 3,9 kg desserts en 2,5 kg verse kwark geconsumeerd.

Bron: GfK België
De volledige analyse van de melkconsumptie in 2021 is te vinden op www.vlaanderen.vlam.be/kennisbank.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*