Bart Buysse: “Time is everything. Perspectief is mogelijk via performante strategie”

Volgens Albert Einstein is tijd een concept dat door de mens is gecreëerd om ons voorstellingsvermogen te vereenvoudigen. Maar in de huidige crisis lijkt tijd allesbehalve relatief. Bovendien is tijd belangrijker dan ooit om het vooruitzicht van normalisering van het economische en sociale leven in stand te houden. Het is dus nu tijd om tests en vaccinaties op kruissnelheid te brengen. en te werken aan een snelle heropening van onze horecalsector, niet als versoepeling, maar als deel van de oplossing.

Met een derde golf in het verschiet, heeft de adviesraad besloten ons land weer gedeeltelijk op slot te doen. Een hard vonnis en voor de derde keer. Het zal voor velen geen vrolijk Pasen zijn geweest, maar wij hopen dat de paasvakantie in ieder geval de cijfers weer op peil brengt en snel nieuwe vooruitzichten biedt. Natuurlijk, we begrijpen de maatregelen. Maar tegelijkertijd zien we dat de publieke steun afneemt. De parken, pleinen en straten lopen vol. Mensen missen perspectief en zijn overweldigd door de situatie. Hoe lang nog?

Onze ondernemers hebben ook een steunpunt en een concreet perspectief nodig. Denk onder meer aan al diegenen die getroffen zijn door de sluiting van de horeca. Als belangrijkste leverancier aan de horeca heeft onze sector meer dan 1,5 miljard euro aan omzet verloren. Iedereen heeft ermee te maken: onze brouwerijen, onze distilleerderijen, onze producenten van wijnen, waters, frisdranken, koffie, groenten- en aardappelproducten, vlees, brood en bakkerijproducten, soepen, sauzen, bereide maaltijden, zuivel, ijs, snacks, chips, koekjes, chocolade…

Het is allemaal een kwestie van timing

Natuurlijk zijn onze ondernemers geïnteresseerd in de bevoorrading van de vele cafés, restaurants, hotels, afhaalrestaurants en andere eetgelegenheden in ons land…. Maar hoe graag ze het ook willen, het kost tijd om die machine weer aan de praat te krijgen. Tijd om te organiseren en voor te bereiden, zoals het schoonmaken van apparatuur, alles in orde brengen, bestellingen plaatsen en leveringen verrichten om voor voldoende voorraad te zorgen, voor voldoende personeel zorgen, enz. Voor de horeca en haar toeleveranciers is deze timing niet betrekkelijk: bij de heropening van de horecasector is het van groot belang dat zij op een vaste datum kunnen werken, zoals nu gepland is voor 1 mei.

Ten tweede, maak niet de fout om de heropening af te schilderen als een alles-of-niets deal. Het is heel goed mogelijk om één stap tegelijk te zetten naar de heropening. Daarom steunen wij de recente oproep van 16 bedrijfsleiders om duidelijkheid te scheppen over een geleidelijke en veilige hervatting van de restaurantactiviteiten. Natuurlijk komt onze gezondheid op de eerste plaats en moet heropening veilig gebeuren, maar het is mogelijk. Met de juiste afspraken en protocollen is de heropening geen versoepeling maar een manier om het sociaal en vrijetijdsgedrag van de bevolking op een meer gestructureerde en professionele wijze veilig(er) te organiseren en kanaliseren.

Vandaag zijn de coronacijfers de barometer van onze toekomstvooruitzichten. Is het vooruitzicht zonnig of zijn er meer stormwolken aan de horizon? Er bestaat immers altijd het risico van een nieuwe golf van infecties, virusvarianten of zelfs nieuwe virussen. Het antwoord hangt af van hoe goed we een doeltreffende screening- en vaccinatiestrategie kunnen opzetten en uitvoeren. Maar het hangt er ook vanaf hoe goed we met het virus leren omgaan. Het is niet door collectief stil te staan, maar door zelfbewust te handelen en te leven dat wij de dag zullen winnen.

Nogmaals, tijd is van essentieel belang. Het is goed nieuws dat onze bedrijven eindelijk snellere tests mogen gebruiken. Bij Fevia vragen we onze voedsel- en drankenbedrijven al lang om hun steentje bij te dragen om de verspreiding van het virus en het verlies van werknemers tot een minimum te beperken. Zelftesten, die in Duitsland al in gebruik zijn, zouden een andere manier kunnen zijn om veilige bedrijfspraktijken te ondersteunen. Het minder goede nieuws is dat de vaccinatiecampagne langer duurt dan verwacht. Met name op dit gebied kunnen wij ons geen tijdverlies veroorloven en moeten wij haast maken.

Laat 1 mei het feest zijn van de arbeid én het ondernemen. De heropstart van de horeca zal tevens een startschot zijn richting een geleidelijke normalisering van het events- en winkelgebeuren en van het culturele en het verenigingsleven. De tijd is rijp om, met een performante test- en vaccinatiestrategie, een concreet stappenplan en een steunplan voor de heropstart van de horeca en de toeleveringsbedrijven, heel wat ondernemers en burgers in ons land opnieuw perspectief te geven!

This post is also available in: Nederlands

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*