Amazon bedreigt de voedingsmarkt?

Het is de Amerikaanse e-retailer Amazon ernst met veroveren van de markt voor levensmiddelen. Eerder dit jaar kocht het al Whole Foods Market, dat actief is op de markt voor biologische producten. Volgens GlobalData, een erkende leider in het verstrekken van zakelijke informatie en analyses kreegt Amzon zo een stevige voet binnen in de levensmiddelenmarkt én de mogelijkheid om het online boodschappen van voeding te promoten. De toonaangevende retailers weten ondertussen dat ze bedreigd zijn.

Het is meteen verreweg de grootste overname van Amazon ooit. Het overnamebedrag wordt in contanten voldaan. Amazon is in de Verenigde Staten al actief met Amazon Fresh, waar je de producten die je normaal zelf in de supermarkt haalt, ook online kunt bestellen.

 

Nu wordt in de VS nog maar een klein deel van de boodschappen online gekocht. Forbes sprak eerder dit jaar over tussen de 1 en 3 procent. Maar de markt is 675 miljard dollar groot, zodat hier veel lijkt te winnen. Probleem is echter dat consumenten nog maar beperkt willen betalen voor de dienstverlening. Een supermarkt zou weliswaar kunnen besparen op het vastgoed, maar dat weegt daar nog niet tegenop, schreef Forbes eerder dit jaar.

Supermarkten hard onderuit op de beurs

 

Whole Foods Market levert natuurlijke en biologische voedingsmiddelen. Het bedrijf bestaat al vier decennia. Whole Foods heeft 460 winkels in de VS, Canada en Groot-Brittannië en de omzet ligt rond de 16 miljard dollar.

Amazon deal zal de online food retail sector revolutioneren, zegt GlobalData

 

 

 

 

Molly Johnson-Jones, Senior Analyst bij GlobalData, reageerde: ''Deze ontwikkelingen zullen de evolutie van de retail bepalen. Het niveau van ontwrichting en wanorde dat Amazon op de markt brengt, veroorzaakt paniek bij de gevestigde levensmiddelenwinkels. Kijk naar Groot-Brittannië, bijvoorbeeld, waar de grote retailers  prijsverlagingen doorvoerden in alle afdelingen toen de discounters op de markt kwamen. Het werkte evenwel niet. Integendeel, het at enkel de marges op. Nu hebben ze een strategie gecreëerd om zich te onderscheiden van de discounters en gaan nog enkel een prijzenslag aan bij alle overlappende productreeksen. '' Ontwriching lijdt normaliter tot paniek, maar  dit is nu duidelijk niet het geval.

 

Deze keer kijken de retailers in hun directe aanpak uit hun doppen en stellen een strategie op.  Walmart heeft zojuist een partnerschap met Google aangekondigd om haar producten online en via voice ordering te leveren. Aldi werkt samen met Instacart zodat hun boodschappen kunnen worden geleverd in een aantal steden. De online-markt  in voeding is klein. Daarom zal het succes in eerste instantie trager en minder bepalend zijn, maar men is het er algemeen over eens dat online ook de voedingsmarkt zal veranderen.

 

Globaldata: “Naarmate het online marktaandeel stijgt en de schaalvoordelen worden gerealiseerd, zijn de mogelijkheden eindeloos. We zouden kunnen leven in een wereld waar aanbiedingen naar onze telefoons worden gestuurd als we ergens lopen. Of waar de kassa niet meer bestaat zoals in AmazonGo’s conceptwinkel. Of een wereld waar als je koelkast bijna leeg is, er vanzelf orders worden verstuurd naar Walmart en Google?”

 

Amazon is de ultieme ontwrichting, maar het heeft nog geen voordeel in de voedingsmarkt kunnen opbouwen, zelfs niet door de overname van Wholefoods. Blijkbaar kunnen dominante spelers in de food retail markt kunnen nog steeds die weg blokkeren.

 

Johnson-Jones vervolgde: 'Amazon heeft duidelijk een langetermijnplan om het marktaandeel van alle belangrijke spelers op de voedingsmarkt over te nemen , maar de retailers geven zich zomaar niet gewonnen; De investering in en de consequente evolutie van online zal een fascinerend proces zijn om naar te kijken en te ervaren als consument. ''






Contacteer ons

Food Industry
een uitgave van evolution media group
Vlassstraat 17 - 8710 Wielsbeke

tel +32(56) 60 73 33
fax +32(56) 61 05 83
email info@foodindustry.be


Site in beweging