Nederlandse laser vervangt plastic logo op groenten en fruit

Waarom zou je stickers gebruiken als je de logo's van groenten en fruit ook gewoon in het velletje kan branden met een laser? Een Zweedse supermarkt verkoopt op dit moment zoete aardappelen en avocado’s die op die manier zijn gelabeled. Het idee komt van de Nederlandse distributeur Eosta.

 

 

Volkert Engelsman, eigenaar van een biologisch distributiebedrijf Eosta, experimenteerde al talloze keren met lasertechnieken om de plakkerige stickers op groente en fruit de deur uit te kunnen doen. "Elke keer hadden ze effect op de houdbaarheid van de producten. Kort geleden hebben we een methode gevonden waarbij dat niet het geval was", vertelt hij.

 

Volkert Engelsman verkoopt groenten en fruit van boeren van verschillende continenten en verkoopt ze door aan supermarkten in heel Europa. Toen de nieuwe techniek positief uit de testen kwam, schafte hij een machine aan om de producten zelf te bedrukken. "We vinden verpakkingen een pain in de neck. Het allerliefst zouden we producten helemaal niet verpakken, want zij zorgen voor meer vervuiling dan bijvoorbeeld het transport", zegt hij.

 

Supermarkten zijn huiverig

 

Hij is niet de enige die dat vindt: de Europese Unie subsidieerde bijvoorbeeld in 2010 een project om groenten en fruit met laser te bedrukken. Toch was het nog best een klus om één van zijn klanten de voortrekkersrol te laten oppakken, vertelt hij.

"De supermarktbranche is een hele conservatieve. Als we iets altijd in een schaaltje hebben verpakt met een plastic folietje, waarom zouden we dat nu anders doen?", verklaart hij de gedachtegang. Engelsman benaderde al zijn klanten en de Zweedse supermarkt ICA was als eerste geïnteresseerd.

 

Duizenden kilo's verpakkingsmateriaal

 

Alleen al door de logo’s van twee producten niet meer voor deze ene opdrachtgever op plastic stickers te printen, maar op de schil, bespaart hij naar eigen zeggen 217 kilometer plastic van 30 centimeter breed. Dat is in totaal 200.000 kilo.

 

De fruitstukken worden behandeld met licht, waardoor ze een ingebrand logo krijgen. Dat zorgt niet voor smaakverschil, zegt Engelsman. "De techniek dringt niet binnen en al helemaal niet door tot in het vruchtvlees", zegt hij. Daarmee zijn er eigenlijk geen belemmeringen om het plasticgebruik voor groenten en fruit nog verder terug te dringen. De volgende stap is om producten met een dunner velletje te bedrukken met laser, zegt Engelsman.

 

RTL Z / Saskia van Huijgevoort






Contacteer ons

Food Industry
een uitgave van evolution media group
Vlassstraat 17 - 8710 Wielsbeke

tel +32(56) 60 73 33
fax +32(56) 61 05 83
email info@foodindustry.be


Site in beweging